Ejdrar på en klippa som slås av en våg.

Ejdrar på en klippa i havet.

Ung fågelmålare aktuell med utställning och bok

Axel Thorenfeldt har varit intresserad av natur och konst i hela sitt liv. Nu, 25 år gammal, börjar han få ett genombrott.

– Det är svårt att säga exakt hur det började, men jag har alltid haft ett starkt intresse för natur och konst, berättar Axel Thorenfeldt, född 1998.

När han var fem år gammal, flyttade familjen från Oslo till ett litet hus på Hvaler, en ögrupp på gränsen till Sverige och Kosterhavets Nationalpark. Här startade de en liten ekologisk gård “mellan skogen och havet”. Det var här hans första steg in i både konsten och naturskådandet började.

Konstnär som målar ett landskap mitt i snöiga förhållanden nära en stenig strandlinje.

Axel Thorenfeldt i sin favoritmiljö.

– I det landskapet gick jag runt och tecknade och drömde sedan jag var mycket liten, och naturen fick därför en självklar plats i mina bilder. Min fars fågelintresse smittade över på mig redan innan jag kunde prata tydligt, och har utvecklats i takt med måleriet.

Inspiration från svenska konstnärer

Inspirationen kom i början från den norska naturkonstnären Viggo Ree, men i takt med att Axels akvarellteknik utvecklades upptäckte han också konstnärer som Lars Jonsson, Anders Zorn, Andrew Wyeth och Lars Lerin. Redan som 16-åring deltog han i en utställning och sedan dess har det blivit åtskilliga egna utställningar, illustrationer för böcker, fågelmagasin och informationsskyltar i naturen. 2023 gjorde han även omslaget på Susanne Åkessons bok “Bevingade vänner”.

– Idag inspireras jag lika mycket av landskapet som av fåglarna.

En flock av nio strandskator i flykt över havet.

Strandskator.

Har du några favoritmotiv och har dessa förändrats något under din karriär?
– Mina första akvareller var detaljerade studier av fåglar, något jag fortfarande arbetar med på olika sätt. När jag började måla landskap, fick jag en större frihet i måleriet och började experimentera och leka mer med tekniken. Kustlandskapet hemma på Hvaleröarna dominerade motiven några år. Speciellt flyttblocken som speglar sig i vattnet och tysta vintermotiv har det blivit mycket av. De senaste åren har jag försökt få fåglarna och landskapen att mötas i akvarellerna, och skarvar och ejdrar har fått en särskild plats i bilderna. Jag tycker mycket om att måla havet när det blåser, och fåglarna kompletterar det landskapet och det väder som jag vill måla.

De senaste två åren har Axel Thorenfeldt arbetat med boken Kystfugler (Kustfåglar), som kommer ges ut i Norge i maj 2024. Boken omfattar 70 fågelarter som kan påträffas längs Nordens kust och Axel är både författare och illustratör.

Illustration av olika fågelarter, främst sjöfåglar.

Illustrationer från boken Kystfugler (Kustfåglar) som släpps i Norge i maj 2024.

– Det är till stor del baserat på mina egna upplevelser med fåglar i Norge, Sverige och Danmark. Texterna är populärvetenskapliga, och tar för sig olika teman för varje art. Det kan vara forskning på stenskvättans magnetiska kompass, hur tofsvipan får sina färger, eller hur myrspoven förbereder sig på att flyga 11 000 kilometer non stop över Stilla havet. Jag försöker också ge en bild av arternas anknytning till människor, och hur bestånden har förändrats över tid. Många av dessa fåglarna hade jag sett och målat redan innan projektet började, men några har jag behövt uppsöka. Jag har bland annat rest till Varanger i Nord-Norge för att måla praktejdrar, alförrädare och alkor – att måla akvarell i snöstorm är en speciell upplevelse! Illustrationerna i boken är en kombination av fältskisser, planscher och landskap.

Nya spontana projekt och utställning på gång

När han är klar med boken ser han fram emot att ta tag i något nytt projekt, men vad det blir är ännu inte klart.

– Jag drömmer alltid om nya projekt som jag skulle villa göra, allt ifrån specifika bilder till utställningar och bokprojekt. Många motiv måste man dock åka ut och hitta, och man kan sällan planera när de dyker upp.

En konstnärsskissbok med teckningar av fåglar, ställd mot ett snöigt kustlandskap med en kikare på sidan.

Axel Thorenfeldt målar tretåiga måsar vid Ekkerøy.

Efter en lång rad utställningar i Norge, Lund och Torekov är det snart dags för Axels första utställning i Stockholm; Galleri Agardh och Tornvall den 13 april till 4 maj 2024. Att det blivit så mycket arbete i Sverige för honom kan dels bero på att han numera bor i Lund, men kanske också för den svenska konstnärstraditionen.

– Konstnärligt har jag varit mycket påverkad av den svenska traditionen, både när det gäller akvarellteknik och naturmotiv. Sverige har en lång tradition av naturkonst, och många av världens främsta naturkonstnärer är svenskar.