FN och EU överens: 20 maj är Världsbidagen

Hane av lysingbi. Foto: Erik Hansson

Slovenien kom med förslaget, övriga EU-länder gav sitt stöd och nu har FN deklarerat den 20 maj till Världsbidagen. En dag då vi ska öka kännedomen om hur viktiga bina är och varna om att de minskar i antal.

Slovenien har enligt WorldBeeDay.org länge varit ett land som visar uppskattning för sina bin. De har genomfört flera landsomfattande projekt så som Honungsfrukost, Biodling för skolklubbar, var tidiga med att förbjuda vissa bekämpningsmedel för insekter och lanserade redan 2014 initiativet till Världsbidagen. Nu har det även fått fäste hos andra EU-länder och FN.

LÄS ÄVEN: • Största studien hittills: Bekämpningsmedel värre än tidigare trott för bin och humlor

Den 20 maj kommer därför 155 medsponsorer, inklusive länder som USA, Kina och Ryssland utbilda och ordna aktiviteter som “ska öka kunskapen om bin och andra pollinatörer, hoten de står inför och deras insats för en hållbar utveckling”.

LÄS ÄVEN: • Bekämpningsmedels negativa effekt på bin stärks i ny studie

Världens pollinatörer beräknas stå för ekotjänster värda över 5000 miljarder kronor och att de minskar i antal anses vara ett hot mot världens livsmedelsförsörjning och för den biologiska mångfalden. En av anledningarna till det minskade antalet pollinatörer anses vara användningen av bekämpningsmedel så som neonikotinoider, vilket Slovenien förbjöd redan 2011.

Två dagar efter Världsbidagen är det Biologiska mångfaldens dag – en internationell dag för världens arter.

Källor: Euractive och Worldbeeday.org