90% minskning av handel med vilda fåglar efter EU:s förbud

EU

I en ny studie som undersökt hur den globala handeln med vilda fåglar påverkats sedan EU införde sin lagändring 2005, visar att den globala handeln minskat med 90 procent. Det har troligen haft stor inverkan på många hotade arter.

Förbudet infördes av rädsla för att fågelinfluensan skulle spridas, men har haft flera andra positiva effekter. Förutom att handeln med hotade arter minskat så har också antalet invasiva arter gått ned.

LÄS ÄVEN: • Populär talande papegoja snart utrotad i det vilda

Före EU:s förbud såldes ungefär 1,3 miljoner fåglar årligen enligt Convention on the Trade in Endangered Species (CITES). Då var EU världens största importör. Belgien, Italien, Nederländerna, Portugal och Spanien stod för två tredjedelar av alla vilda fåglar som såldes globalt. Ungefär 70 procent av dem kom från Västafrika och länder som Guinea, Mali och Senegal.

– Det har skett en viss förflyttning av marknaden till andra länder och en del har gått under jorden, men den globala minskningen är så massiv att dessa faktorer inte kan väga upp det. Genom att införa det här handelsförbudet har man effektivt tagit bort en stor del av marknadens efterfrågan och huvudbilden är att marknaden till stora delar kollapsat, säger en av rapportförfattarna, Diederik Strubbe, från Köpenhamns universitet, till BBC.

LÄS ÄVEN: • IUCN: Massutrotningen av arter är mer omfattande än vi trott

Förr såldes det exempelvis 80 procent fler sångfåglar från Afrika. Däremot finns det fortfarande stora problem med att vilda papegojor fångas in och säljs på den globala marknaden.

– Vad många inte vet är att uppfödningen i fångenskap i vissa delar av världen, framför allt i Sydafrika och Mellanöstern, är kraftigt beroende av vilda fåglar som avelsdjur. Det är billigare att köpa vildfångade fåglar och avla från dem istället för fåglar i fångenskap som tar flera år innan de blir könsmogna, berättar Rowan Martin, chef på World Parrot Trust.

Källor: BBC och Science Advances