Tistelfjärilens rekord­långa flytt är längre än man trott

Det är långt ifrån bara fåglar som flyttar norrut på våren. Det gör även många insekter och tistelfjärilens resa är imponerande – den längsta i fjärilsvärlden. Tack vare ny forskning vet vi nu lite mer exakt var de spenderar vintern.

Tistelfjärilen hör till de insekter som migrerar norrut på våren. Men till skillnad från fåglar gör de resan i flera generationer. När en tistelfjäril påbörjar resan från norra Afrika tar den sig till södra Europa. Där är det dags för nästa generation att ta över och flyga till centrala Europa. Först därefter, i den fjärde generationen, beger sig tistelfjärilarna upp till oss i norra Europa och brukar komma hit på försommaren.

Det är med andra ord barnbarnsbarn till tistelfjärilen som kläcktes i Afrika som anländer till Sverige några månader senare. I augusti kläcks en ny generation i Sverige som sedan börjar färden söderut.

Tidigare trodde man att tistelfjärilens hela flytt var 1 200 mil lång, vilket är det längsta någon annan fjäril migrerar och 200 mil längre än monarkfjärilen. Ny forskning på var i Afrika som tistelfjärilen spenderar vintern avslöjar att rekordet är ännu mer imponerande. Resan de gör varje år är på upp till 1 500 mil!

Först nu börjar forskarna bli säkra på var fjärilarna befinner sig i november till februari. Det var känt att de passerar Sahara, men exakt var de tar vägen sedan var oklart. För att fördjupa sin kunskap om tistelfjärilens övervintringsplatser och vilka växter den lever på under vintern utförde ett internationellt forskarlag fältstudier under vintermånaderna 2017-2020. De upptäckte att fjärilarna flyger till savanner och höghöjdsterräng i centrala Afrika och hittades i vitt skilda länder som Elfenbenskusten, Benin, Kamerun, Etiopien och Kenya. Här lever de vuxna fjärilarna och deras larver av en rad olika växter i takt med att regnsäsongen gör området grönare. Men de vill inte ha det så fuktigt som i regnskogar och rör sig därmed inte så långt söderut som till Afrikas regnskogsbälte.

I detta vidsträckta område söder om Sahara lever fjärilarna i 3-5 generationer innan det är dags att bege sig norrut igen i februari. Ytterligare tre generationer senare når en del av dem Sverige.

Fjärils­experter varnar för urvattning av EU:s naturskydd