Storbritannien nätar in träd och buskar – vill hindra häckande fåglar

Fågelnät. Foto: Erik Hansson

Den här våren har antalet nät som täcker träd och buskar “exploderat” i Storbritannien enligt The Guardian. Anledningen är att byggbolag inte vill att häckande fåglar ska stoppa deras planer. Metoden möts av allt mer kritik.

Bakgrunden är att det i Storbritannien inte är tillåtet att ta bort eller skada fågelbon under häckningssäsongen, samtidigt som husbyggandet ökat med 78 procent på fem år. Byggbolagen och kommuner har nu börjat näta in stora häckar, träd och till och med sandtag för att stoppa fåglarna från att häcka.

LÄS ÄVEN: • BirdLife Sverige: Skogsbruk i häckningstid drabbar över 1 miljon fåglar per år

Men i takt med att allt fler filmer och bilder i sociala medier visar fåglar som är fångade på insidan av näten har protesterna mot metoden ökat. Derbyshire Wildlife Trust lyckades övertala lokala markägare att ta ner flera hundra meter nät. David Savage, naturvårdschef i Derbyshire säger till The Guardian att han skulle vilja se ett förbud mot näten.

– Det känns verkligen som att byggbolagen ser naturen som något obehagligt som måste lösas, samtidigt som vi förlorar arter i ett dramatiskt tempo. Vi behöver nya lagar som bättre kan möta det här problemet, säger han.

LÄS ÄVEN: • BirdLife Sverige sågar argument för skogsavverkning i häckningstid

Sedan 1950-talet har Storbritannien förlorat ungefär 18 000 mil buskage och därmed också lämpliga häckningsplatser för fåglar.

Det är inte bara träd och buskage som täcks. Nät har även lagts över sandbanker för att hindra backsvalor från att häcka. Näten har lagts ut strax innan svalorna anländer från sin 800 mil långa flygtur från Afrika.

Protesterna mot de nya metoderna kommer från ekologer, fågelexperter och allmänheten. Facebook-gruppen “Nesting not Netting“, där folk rapporterar innätade livsmiljöer för fåglar och diskuterar problemet, har på knappt två veckor fått ungefär 10 000 medlemmar. En namninsamling har på ungefär lika lång tid samlat ihop ungefär 300 000 underskrifter.

Källor: BBC och The Guardian