Spela artbingo på Biologiska mångfaldens dag

Det arrangeras över 60 corona-anpassade aktiviteter att delta i runt om i landet och över 20 livesända inslag från naturen i samband med Biologiska mångfaldens dag 22 maj. Men av olika anledningar kanske du vill göra något själv eller med dina närmaste. Då är dessa artbingobrickor perfekta.

Du kan antingen använda någon av följande, färdiga bingobrickor, eller så går det enkelt att göra egna. Fundera ut lämpliga arter, gör 3×3, 4×4 eller ännu fler rutor på ett papper, skriv artnamn eller artgrupper (“spindel”, “mångfoting”, “rovfågel”) i rutorna och ge dig sedan ut i naturen. Det finns även digitala hjälpmedel som till exempel My Free Bingo Cards eller Bingo Baker och Biotopia har gjort en smart digital bricka som slumpar fram nio rutor på en bricka. Ytterligare tips och hjälp kan du få i Facebook-gruppen Artbingo och bland filerna i den gruppen finns mängder av bingobrickor.

Bingobrickorna här under kan du antingen skriva ut eller spara till din mobiltelefon eller surfplatta och sedan sätta kryss genom att rita i bildvisningsappen.

Artbingbingo för Biologiska mångfaldens dag 22 maj

En bingobricka som bör fungera i hela landet. Skapad av Naturhistoriska Riksmuseet i samarbete med Fältbiologerna och Biologiska mångfaldens dag-initiativet. Läs mer här.

Behöver du hålla dig inomhus? Det går fint att spela artbingo från fönstret eller balkongen. Skapad av Naturhistoriska Riksmuseet.

Vilka fjärilar kan du locka till din trädgård eller se i din närnatur? Testa den här artbingon en solig dag i maj. Skapad av Natursidan i samarbete med Norden fjärilar, Svensk dagfjärilsövervakning, Fritidsodlingens Riksorganisation och Biologiska mångfaldens dag-initiativet. Läs mer här.