Sångare flydde dagen innan oväder

Guldvingad skogssångare. Foto: Greg Lavaty via U.S. Department of Agriculture

Guldvingad skogssångare. Foto: Greg Lavaty via U.S. Department of Agriculture

I april 2014 drabbade 84 tornados USA och orsakade 35 dödsfall och materiella skador för över 7 miljarder kronor. Dagen innan ovädret bröt ut flög guldvingade skogssångare i området 70 mil bort.

Amerikanska forskare hade försett tio guldvingade skogssångare med ljuslogger för att kunna följa deras flytt söderut. Efter att de precis återvänt från sin vinterlokal, 500 mil bort bröt ett stort oväder ut med 84 tornados som slog hårt mot södra och centrala USA. Forskarna lyckades efter ovädret återfånga fem av de loggförsedda sångarna och kunde då avläsa att de dagen innan ovädret flugit hela 70 mil bort från sin häckningsplats och detta bara dagar efter att de återvänt från sin övervintringslokal. Så fort stormen var över i området återvände de till häckningsplatsen.

Forskarna menar att informationen i ljusloggerna visar att dessa och andra fåglar kan höra stormarna på långt håll med sin hörsel som kan uppfatta lågfrekventa ljud. Detta trots att den närmsta tornadon var hundratals kilometer bort och vädret i närområdet just då verkade oförändrat. Teorin bekräftas även av fågelskådare i området som märkte att det var färre fåglar strax innan ovädret slog till.

Källa: BBC