Recension av fågelappen Fågelguiden

Recension av fågelappen ”Fågelguiden” till Iphone och Ipad. Här finns ett uttalande om Fågelguiden till AndroidLäs fler recensioner av fågelappar här.

Måsar och trutar ur Fågelguiden till Ipad.

Efter flera års rykten är den till slut här – appen baserad på boken Fågelguiden. Som fågelbok betraktad är Fågelguiden något av ett standardverk. Det är den överlägset populäraste fågelboken bland svenska skådare och förväntningarna på appen var därför stora. Med all rätt. De utmärkta bilderna av Dan Zetterström och Killian Mullarney är ju redan klara och Lars Svenssons texter passar också att överföra rakt av. Glädjande nog har inte utvecklarna Touch Press nöjt sig med det.

Fågelguiden försöker verkligen bli en heltäckande fågelapp och lyckas till stora delar. Appen är inte bara proppfull av information och bilder, den har också smarta jämförelsefunktioner, läten till många av de vanligaste arterna och du kan också köpa till paket med filmer på fåglarna.

Det som behöver mest förklaring i Fågelguiden är tveklöst söksystemet. För att söka efter en viss fågel skriver du in början på artens namn, till exempel ”rödh” och pekar sedan där det står ”Sök efter ”rödh””. Nu är appen redo att söka efter alla fåglar med bokstavskombinationen ”rödh” i sig. Pekar du därefter på ”Klar” nere till höger på skärmen så kommer du till en skärm med bland andra rödhuvad dykand, rödhöna och rödhake, det vill säga arter med “rödh” i namnet. Du kan också välja att förfina din sökning genom att lägga till exempelvis en viss biotop, kroppsform, storlek eller liknande. En sökning på ”rödh” och biotopen ”urban” ger till exempel enbart rödhake.

Förslag på urvalet gul, liten fågel med trekantig näbb.

Förslag på urvalet gul, liten fågel med trekantig näbb. Ibland blir jämförelsebilderna alltför små på en Iphones skärm.

Systemet kan också användas helt utan artnamn. Om du ser en gulaktig fågel som du upplever som liten och som har trekantig näbb så kan du snabbt få upp lämpliga alternativ (se bild här intill). Nu kan du dessutom välja några av de arter som du tycker känns troligast för att göra en mer detaljerad jämförelse. En bättre variant av ungefär samma system som finns i Birds of Britain.

Direkt under varje art kan du också välja att jämföra olika fjäderdräkter. Om du till exempel ser en juvenil vadare så kan du välja att visa andra juvenila vadare med liknande dräkt. Över lag fungerar de här sökningarna förvånansvärt bra, men ett genomgående problem är att det visas för få jämförelser. Om jag till exempel vill se vilka arter som kan förväxlas med juvenila sädesärlor så tycker jag till exempel att det borde visas andra alternativ än forsärla och en jämförelse för trana ger gråhäger och jungfrutrana, men inte prärietrana. Det hade inte heller skadat att kunna jämföra fler vinterdräkter.

På varje arts sida finns det också möjligheter att lägga till arten i en personlig lista. Antingen livslista eller en egenskapad lista. Dessutom ska du kunna dela dina observationer via exempelvis Facebook och Twitter. Denna funktion fick vi dock inte att fungera i dagsläget. Bonnier har utlovat en uppdatering i september. Förhoppningsvis fixas detta till dess.

En mycket positiv liten detalj med Fågelguiden som app är att den är snabb. Väntetiderna är i stort sett obefintliga när du pekar dig runt bland arterna och det är extra tacksamt när det gäller lätena. Ljudinspelningarna går igång omedelbart.

Ipad-versionen förtjänar ett särskilt omnämnande eftersom det lite större formatet gör illustrationerna och det snygga gränssnittet rättvisa. På en större skärm blir Fågelguiden som app också ett tydligt alternativ till boken. Dessutom blir jämförelserna något enklare att urskilja.

Artpresentation med läten, utbredningskarta, beskrivning och illustration.

Ersätter då Fågelguiden som app boken Fågelguiden i fält? För de flesta av oss blir det nog så. Illustrationerna är så pass högupplösta att du kan zooma in i bilderna för att se detaljer och när man väl lärt sig söksystemet går det relativt snabbt att få fram den art man är ute efter, mycket på grund av att appen är så pass snabb. Texten är också anpassad för att en bred målgrupp ska kunna läsa den med relativt stor storlek och ett tydligt och lättläst teckensnitt.

I dagsläget är Fågelguiden den bästa fågelappen på marknaden. Det finns några områden som den huvudsakliga konkurrenten Birds of Northern Europe gör bättre, som exempelvis betydligt fler illustrationer på flygande fåglar och om du redan äger den sistnämnda är Fågelguiden bara ett givet köp om du vill ha alla texter på svenska.

Om du bara ska köpa en fågelapp är det Fågelguiden du ska slå till på.

SAMMANFATTNING:

Fågelguiden
Format: IOS (Iphone och Ipad)
Pris: 135 kronor + köp av fågelfilmer i appen för 45 kronor (185 vanliga fåglar, 550 MB) respektive 65 kronor (300 ovanliga arter, 950 MB)

Betyg: 4+ av 5

+ Väldigt omfattande: 700 arter, 750 läten och 3500 illustrationer
+ Texter och illustrationerna håller väldigt hög klass
+ Snabb
+ Helt på svenska
+ Vissa arter har filmer och två ytterligare filmpaket kan köpas
+ Sökfunktionen och jämförelser har stor potential
+ Snyggt gränssnitt
+ 19 språk kan väljas till fågelnamnen, ett primärt och ett sekundärt

rekommenderar-storsvart-webb– Viss begränsning i jämförelserna
– Alla funktioner fungerar inte optimalt än
– För få bilder på fåglar i flykt
– Gränssnittet hade kunnat innehålla fler snabblänkar
– Jämförelsebilderna blir ibland alltför små på Iphones skärm
– Ingen Androidversion

Transparens: Vi fick en recensionskod för att testa ”Fågelguiden”.

• Träna på fågelläten och fågelsång i vår guide.