Råd efter ovanligt många katter med salmonella: håll dem borta från fågelmatningar

Katt. Foto: Erik Hansson

Under hela 2015 konstaterade Statens veterinärmedicinska anstalt (SVA) 83 fall av salmonella hos katter. Hittills i år har de redan fått in 72 positiva prover från katt. De smittas troligen av småfåglar.

– De rapporterade fallen är antagligen färre än det verkliga antalet salmonellasmittade katter. Den här tiden på året får vi alltid in prover från katter som har blivit smittade med salmonella. I år är det ovanligt många katter för att bara vara februari, säger veterinär Elina Lahti, SVA.

Ett av symptomen för salmonella kan vara diarré, men sjukdomsbilden kan variera och ger inte alltis några symptom alls. I vissa fall drabbas kattena av feber, kräkningar och även döden.

Det troliga är att katterna smittats av fåglar och då ofta via fågelbord där fåglarnas avföring sprider smittan. Det kan också härstamma från rått kött, smittat kattfoder, gnagare “samt miljö”.

Även människor kan smittas av katter eller fåglar, men genom att tvätta händerna efter kontakt med fågelbord och katter minskar risken för smitta.

– Det bästa sättet att hindra katter från att smittas av salmonella är att hålla dem borta från fågelbord, skriver SVA i ett pressmeddelande.

Källa: SVA