Över 100 000 häckande fåglar 2020 – nu inte en enda

Antarktispetrell. Foto: François Guerraz, CC BY-SA 3.0

I slutet av 1900-talet häckade det flera hundra tusen antarktispetreller på Svarthammaren i Antarktis. I år hittade forskarna inte en endaste fågel.

Det är forskare från Norsk Polarinstitut som befinner sig på Antarktis för att studera fåglarna på Svarthammaren. På det normalt sett fullproppade fågelberget har forskare studerat fåglar under lång tid. Det är en av de längsta studierna som gjorts på Antarktis fåglar. Därför har man också kunnat se minskningen från 400 000 antarktispetreller år 1984 till bara ungefär 100 000 år 2020.

I vanliga fall skulle det därmed ha varit hundratusentals fåglar som häckar där vid den här tiden på året, men i år har något katastrofalt inträffat. Inte en enda antarktispetrell hittades i kolonin som tidigare var den största i världen. Även sydpolslabbarna och ispetrellerna, som brukar häcka i området, är i stort sett borta. Bara ett fåtal finns kvar.

– Det var helt enkelt chockerande. Totalt oväntat. Det var svårt att tro att det kunde vara sant. Vi har upplevt dåliga säsonger tidigare och beståndet har ju gått ned, men vi har aldrig upplevt en så extrem situation tidigare, säger forskaren och biologen Sébastien Descamps vid Norsk Polarinstitut.

Orsaken till katastrofen tror forskarna beror på att området drabbats av onormalt väder. Den ena stormen efter den andra har drabbat platsen och forskarna var till exempel fast på sin station 25 dagar längre än väntat på grund av stormbyarna gjorde det omöjligt att lämna. Antarktispetrellerna är vana vid tillfälligt svårt väder, men nu var de dessutom troligen redan stressade över att de inte hittat tillräckligt med krill och fisk i havet. Den här kombinationen blev för mycket för fåglarna.

– Fåglarna visar något viktigt om hur friska de marina ekosystemen är. Det är en varningsklocka. Vi ser att något är allvarligt fel och det är en tydlig signal som vi måste förstå genom mer forskning både till havs och på land, säger biologen och forskaren Joanna Sulich vid Norsk Polarinstitut.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=9iPbf_555z8