Ny naturpodcast: Veckans fågel – kort och koncist om svenska arter

Anders och Clara i Veckans fågel. Foto: privat

Listan på podcasts om natur börjar bli lång. Nu har ännu en sett dagens ljus – Veckans fågel. 3-5 minuter långa avsnitt som introducerar lyssnarna till svenska fågelarter och deras läten.

– Veckans fågel är tänkt att vara en underhållande och informativ introduktion till våra vanligaste fåglar och hur man känner igen dem på lätet, berättar programledaren Anders Wigren.

Egentligen startade Veckans fågel 2008. Då som ett inslag i ett naturprogram som gjordes på Lunds studentradio, men nu har Anders Wigren tagit upp programidén igen. Avsnitten görs tillsammans med Clara Wallin, som är biolog, journalist, podcastproducent och dessutom en viktig del av avsnitten, bland annat för sina ofta smarta och kluriga förslag på minnesregler. Tillsammans har de hittat ett riktigt trevligt samarbete och en skön ton.

LÄS ÄVEN: • Naturvänner – det är hög tid att lyssna på poddradio

Anders Wigren är fågelskådare i grunden, men har fått ett allt mer allmänt naturintresse de senaste åren. Idén till att återuppta “Veckans fågel” kom under en vandring från Mexiko till Kanada där Anders hade jag möjligheten att bekanta sig med en ny fågelfauna.

– Eftersom jag inte hade med någon kikare och ständigt var i rörelse fick jag lära mig fåglarna lätesvägen. Det var väldigt lärorikt och för mig ett sätt att intressera mig mer för fågelläten här i Sverige.

Nu har det sänts en handfull avsnitt av Veckans fågel med arter som lövsångare, gransångare, bofink och koltrast. Fler är på gång, men exakt hur podcasten utvecklas är inte helt klart än.

LÄS ÄVEN: • Fågelläten och fågelsång i Sverige

– Vi får ser hur vi vill ta vidare satsningen. Fokus kommer inledningsvis vara vanliga fåglar och deras läten och än så länge finns det gott om sådana. Vi vänder oss till nybörjaren och om vi har många avsnitt känns det viktigt att kunna hitta ett bra sätt att presentera fåglarna. Kanske kommer vi nästa vår använda vår Instagram för lyfta fram vårarterna allt eftersom de blir aktuella.

• Lyssna på Veckans fågel i din mobiltelefons podcastspelare (exempelvis Itunes) och följ dem på Instagram där de går under namnet @veckans_fagel