Hjälp forskare studera tång i fullmåne

Blåstång. Foto: Kristian Peters — Fabelfroh, CC BY-SA 3.0

Stockholms universitet vill ha allmänhetens hjälp med att studera blåstång i sommar. Första chansen är i samband med biologiska mångfaldens dag.

Det var i fjol som Stockholms universitet började med medborgarforskningsprojektet Algforskarsommar för att få veta mer om hur havet påverkas av klimatförändringarna och om kustens biologiska mångfald.

– Det skulle vara väldigt värdefullt att få in rapporter under flera år i rad, säger Lena Kautsky, professor emeritus i marin växtekologi och projektansvarig för Algforskarsommar.

I år fortsätter det med “blåstångspromenad under fullmåne”. Blåstången är nämligen synkroniserad med månens dragningskraft och under fullmånekvällarna i maj, juni och juli släpper blåstången ut sina ägg och spermier i Östersjöns vikar. Genom att undersöka blåstången i vattenbrynet antingen några dagar innan eller på fullmånedagen, kan du avgöra om blåstången är mogen. Första chansen är 14-16 maj – helgen innan biologiska mångfaldens dag.

Du ser om blåstången är mogen genom att skära ett snitt i förökningstopparna och se om det går att bedöma ifall det är en honplanta eller en hanplanta. Honplantor som är mogna har mörkt olivgröna äggsamlingarna som syns tydligt. Läs mer om hur du gör i den här artikeln eller i videon här under.

Blåstången är en nyckelart i Östersjön som dock hotas av ett hav i förändring. I Östersjön fungerar blåstången som en skog under ytan och ger livsmiljöer och föda åt fiskar och många andra arter.

• I samband med Biologiska mångfaldens dag 22 maj arrangeras hundratals aktiviteter runt om i landet. Läs mer på biomfdag.se.

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=IGgS1g63h-A