För femte året direktsänds en natt med fågelsång i P1

Det har redan blivit en populär tradition – Naturmorgon i P1:s Fågelsångsnatten. En hel natts direktsändning med fågelsång tillsammans med experter på olika fågelrika platser i Sverige.

Fågelsångsnatten sänds i år för femte året i rad. Den här gången inleder Naturmorgon i P1 sändningarna strax efter midnatt, natten till lördag 18 maj. Därefter får lyssnarna följa med till fem olika platser i Sverige under åtta timmars direktsändning. Tillsammans med reportrar och kunniga experter får vi höra hur fågellivet låter på natten.

– Inte ens den mest inbitne fågelexpert kan förutspå hur natten ska bli, och det är en av de allra största tjusningarna med att göra Fågelsångsnatten, säger programledarna Mats Ottosson och Jenny Berntson Djurvall som i år har flyttat utestudion, som är sändningens nav, till Öland.

2024 års platser

• Stenåsabadet på sydöstra Öland. Här finns chans att höra sånglärka, storspov, rödspov, kärrsnäppa, nattskärra och näktergal.
• Revinge i Skåne. I lövskogen hörs sångare, gök, lärkor, trastar och kanske sommargylling?
• Örsundaån i Uppland. Bland nattsångarna som kanske kan höras längs vattendraget nämns vassångare, kärrsångare, gräshoppsångare och kanske kornknarr och ugglor.
• Täftefjärden utanför Umeå. En havsvik där det kan finnas bland annat skratt- och dvärgmås, silvertärna, skräntärna, trana, sångsvan, rödbena, drillsnäppa, gluttsnäppa och svartsnäppa.
• Bonus: Nåsten utanför Uppsala. En vattensamling i ett skogsområde dit det kan komma både däggdjur och skogsfåglar för att dricka.

Vill du förbereda dig inför sändningen kan du se följande föredrag om nattsjungande fåglar.

Fågelsångsnatten direktsänds i P1 och i Sveriges Radio Play lördag 18 maj kl. 00.02- 07.55. Den kommer även finnas tillgänglig som podd i efterhand. Läs mer om programmet och fåglarna som kan höras i det hos Naturmorgon.

Källa: Sveriges Radio