Föredrag om nattsjungande fåglar

Nattskärra. Foto: Niclas Ahlberg

Att lyssna på nattsjungande fåglar i slutet av maj eller början av juni kan vara en fantastisk upplevelse. Prickar du in rätt natt kan det bli en stämningsfull konsert med röster som du sällan hör under dagtid. Här under finns ett föredrag av biologen och fågelguiden Pav Johnsson.

– Det är inte rariteterna som får mig att åka ut på natten, det är det magiska att inte se utan skåda med öronen istället. Det ger en dimension till i fågelskådningen att behöva söka i minnet för att försöka känna igen fåglarnas röster, berättade fågelskådaren och nattsångarfantasten Elsy-Britt Schildt i en intervju med Natursidan nyligen.

Intervjun gjordes inför Naturmorgons sändning Fågelsångsnatten som sker natten till lördag den 29 maj.

Om du själv vill ge dig ut och försöka lyssna efter nattsångare är det klokt att välja en varierad miljö. Gärna där det finns både buskar och träd. Närhet till en våtmark är inte dumt. Då brukar det kunna höras många arter.

Föredrag med genomgång om nattsångare