90% av vattenlevande fåglar borta i östra Australien

Vattrad and – en art som nästan helt försvunnit från östra Australien. Foto: Benjamint444Own work, GFDL 1.2, Link

Sedan 1980-talet har 90 procent av de vattenlevande fåglarna försvunnit från östra Australien. Torka och dålig hantering av vattendrag är anledningarna.

Samtidigt som mängder av skogsbränder fortsätter att härja i Australien och november ser ut att krossa landets tidigare värmerekord, kommer även ett dystert resultat från fågelräkningar i landet.

Studien baseras på inventeringar som gjorts sedan 1982 av hela landets östra del. När räkningarna började kunde ungefär en miljon vattenlevande fåglar hittas – cirka 900 000 stycken år 1982, följt av över 1,6 miljoner 1983. Nu, 37 år senare efter några få positiva år, har antalet minskat gradvis och är nu nere i under 100 000.

Anledningen är den utbredda torkan i landet. I år har det till exempel bara regnat 15 procent av det normala. Även dålig hantering av de vattendrag som finns nämns som en anledning. Det har drabbat exempelvis skedstorkar, ibisar och hägrar.

Det ser ännu värre ut på andra håll i landet. I den viktiga häckningsplatsen och våtmarken Macquarie Marshes i nordvästra New South Wales har skogsbränder härjat de senaste veckorna och istället för tusentals häckande fåglar kunde det bara hittas en enda fågel.

– Det är definitivt en väckarklocka för Australien. När man har övervakat de här vattenlevande fåglarna i tre årtionden av sitt liv och ser dessa stora förändringar så inser man att det inte bara handlar om fåglarna, det handlar om hur floderna mår, säger Richard Kingsford, forskare vid University of NSW, till ABC News.

Källa: ABC News och Eastern Australian Waterbird Survey