Fem naturboks­favoriter från 2022

KRÖNIKA: 2022 var ännu ett riktigt bra år för naturböcker. Det har bland annat släppts fyra böcker som tillsammans ger dig en väldigt bra bild av läget i naturen och för klimatet.

Jag har absolut inte läst varenda naturbok som släppts i år och det finns fler intressanta titlar som är omskrivna här på Natursidan, men om jag ska rekommendera fem böcker som släppts i år blir det följande. Läser du dessa kommer du få en väldigt bra förståelse för hur det går för naturen och klimatet i Sverige och världen, samt en nischad inblick i en underskattad artgrupp.

“Tyst jord” av Dave Goulson

I mina ögon är Dave Goulson en av de främsta på att skildra naturen på ett lättsamt och begripligt sätt utan att ducka för det komplicerade. “Tyst jord” är mörkare än hans tidigare verk (exempelvis “Galen i humlor” (2013), ”Galen i insekter” (2014), ”Den stora humleresan” (2017)), men det handlar å andra sidan om hur det går för världens insekter och hur framtiden ser ut. Vill du få en förståelse för insekternas stora betydelse för vår värld och bli fascinerad av dem är det här en bok för dig.

“Skogslandet” av Lisa Röstlund

Jag tror de flesta som läser “Skogslandet” blir mer eller mindre chockade över hur skog hanteras i Sverige – både praktiskt och teoretiskt. Det är en hård journalistisk genomgång av en industri som länge har fått göra lite som den vill och sluppit undan både granskning och ansvar. Många kapitel lämnar även den insatta upprörd. Om inte den här boken leder till stora förändringar i den svenska skogsindustrin så är det ett tydligt tecken på att det är lika illa som Lisa Röstlund beskriver.

“Tusen och 1 art” av Martin Emtenäs

Martin Emtenäs blev så populär som programledare att han nog får finna sig i att ständigt bli ihågkommen som “han från Mitt i naturen”. Men med Tusen och 1 art visar han hur skicklig han är på att vända och vrida på samband, fakta och berättelser tills de visar upp något nytt, blir lite tydligare, finurligare eller roligare. Här är det den biologiska mångfalden som är den röda tråden och det är en både slingrig och intressant tråd att följa.

“Klimatboken” av Greta Thunberg med flera

Det är inte bara en genomgång av vår planets klimat genom historien, nutiden och den oroväckande framtiden som presenteras i “Klimatboken”. Även om dessa kapitel är tydliga och klargörande så är det bokens andra halva som imponerar mest på mig. Här utvecklar bokens många författare, och inte minst Greta Thunberg själv, funderingar om hur ett annat, mer hållbart samhälle skulle kunna se ut och vilka möjliga lösningar som finns på den kris vi försatt oss i. När nu världens främsta experter skrivit om mänsklighetens viktigaste ämne skulle man vilja se världens främsta kommunikatörer sprida det på alla möjliga plattformar.

“Hoppspindlar i Sverige” av bland annat Gabriella Gelland och Monika Sunhede

Sverige har en stark tradition av att göra riktigt bra böcker om landets arter. Nationalnyckeln-böckerna är fantastiska, men det är även exempelvis “Fågelguiden”, “Nordens fjärilar”, “Nordens flora”, “Nordens trollsländor” och “Hoppspindlar i Sverige”. Den sistnämnda är en utmärkt skildring av spindelvärldens charmigaste invånare, som förtjänar mycket mer uppmärksamhet. Bli en hoppspindelskådare du också!