Ytterligare 13 djur officiellt utrotade i Australien

Västlig bandpunggrävling (Perameles bougainville) – nu officiellt utrotad. Bild: John Gould, F.R.S., Mammals of Australia, Public Domain

Australiens miljöminister har nu utannonserat att ytterligare 13 djur utrotats i landet. Den sammanlagda summan däggdjur som försvunnit från Australien är nu uppe i 34.

Listan på djur som utrotats direkt eller indirekt av människan växer. Australiens senaste uppdatering lägger till tolv däggdjur och en reptil. De flesta av dem misstänks ha utrotats mellan 1850 och 1950, men två av dem har försvunnit på 2000-talet. Det rör sig dels om fladdermusen Christmas Island pipistrelle och om ödlan Island forest skink.

Suzanne Milthorpe på Wilderness Society säger till Associated Press att listan är en ögonöppnare.
– Det cementerar vårt rykte som den globala ledaren för däggdjursutrotningar. Det är officiellt – 34 däggdjursarter har förlorats från Australien och eftersom de inte fanns någon annanstans har vi också förlorat dem från planeten och från världshistorien. Det finns inget annat land – rikt eller fattigt, som är i närheten av det här rekordet, säger hon.

1 av 9 däggdjur har utrotats i Australien på 200 år och 113 djurarter behöver akut hjälp i landet. Samtidigt får Australiens naturvårdsarbete kritik för att vara otillräckligt med miljölagar som inte håller måttet.

Källor: The Guardian och The Leader