Vildmarksmässan får nytt namn, fokus och sällskap av Fotomässan

Vildmarkskläder, utrustning, resor, terrängbilar och många produkter riktade mot en äldre målgrupp dominerade Vildmarksmässan. Foto: Erik Hansson

Under de fem år vi rapporterat om Vildmarksmässan har den sakta minskat i storlek och till viss del ändrat inriktning. Nu byter mässan namn till Explore, lovar nytt fokus och delar i vår lokal med Fotomässan.

Vildmarksmässan har med åren fått allt mer fokus på försäljning av massagestolar, stödstrumpor, massagekuddar, hålfotsinlägg och ögonoperationer snarare än vildmark. Under det nya namnet Explore ska mässan ”breddas och visa på närheten till friluftsliv och äventyr”.

– Gemenskapen i friluftsliv och kunskapen om vår miljö är några av de saker som kommer få mer fokus, skriver Stockholmsmässan i ett pressmeddelande.

Explore ska fokusera både på stora planerade äventyr och spontana lokala utflykter och erbjuda aktiviteter, föreläsningar och utställare inom alla områdena. Någon satsning på att göra mässan större blir det dock troligen inte frågan om. I samma lokal ska nu även Fotomässan, som tidigare arrangerats på hösten, få plats.

Explore och Fotomässan arrangeras 9-11 mars på Stockholmsmässan.

Källa: Stockholmsmässan