Växter tar upp mindre CO2 i en varmare värld

Torrlagd flod i USA. Foto: Big Sky Fishing, Montana – Big Sky Fishing smaller version here, full size emailed in by Big Sky Fishing under CC 3.0 license, CC BY-SA 3.0, Länk

Tidigare hopp om att växter ska absorbera mer koldioxid i en varmare värld förkastas i en ny studie. Tvärtom kommer vi få allt mindre hjälp från växtligheten i takt med att den globala uppvärmningen fortskrider.

– Vi har en bild av att planeten kommer bli väldigt grön i framtiden. Men det kan bli tvärtom, säger Pierre Gentine, författare till studien och professor vid Columbia University, till NY Times.

Det är välkänt att det uppmäts högre halter koldioxid i atmosfären under torra år, ett tecken på att jorden absorberar mindre av utsläppen. När jorden blir torr stressas växter och kan inte ta upp lika mycket CO₂ till fotosyntesen. Samtidigt leder värme till att mikroorganismer i jorden blir aktiva och det orsakar större CO₂-utsläpp.

I takt med att klimatförändringarna blir större kommer vi också få fler år med extrema väder, så som torka.

Andra klimatforskare kallar den nya studien för “en väckarklocka för klimatforskare”.

Källa: NY Times