Trots skandalen – bristfälliga kontroller av dun från gäss

I förrgår avslöjades att angorakaniner plågas för att bli tröjor. 2009 avslöjade TV4:s Kalla Fakta att levande gäss under tortyrliknande former plockades på dun till produkter som säljs i svenska butiker. Efter avslöjandet valde många företag att dra tillbaka sina dunprodukter eftersom ”kontrollen inte var tillförlitlig”.

Djurens Rätts förbundsordförande Camilla Björkbom. Foto: Djurens Rätt

Djurens Rätts förbundsordförande Camilla Björkbom. Foto: Djurens Rätt

Nu har Djurens rätt avslöjat att alla företag som tagit bort dunprodukterna nu återinfört dem och att de flesta företag (8 av 14) använder inte egna kontroller. De förlitar sig istället helt på intyg från underleverantörer, som dessutom kan bestå av flera led.

– Många har bra dokument, men det är väldigt svårt att veta hur det efterlevs i praktiken. Det enda som egentligen skulle fungera är att själva företaget har personer på plats, säger Camilla Björkbom, förbundsordförande på Djurens rätt till SVT Nyheter.

Camilla Björkbom menar att förhållandena för fåglarna inom dunindustrin inte förändrats till det bättre sedan dokumentären sändes 2009 och man kan idag inte vara säker på att till exempel en dunjacka är tillverkad från fåglar som plockats levande.

Finska nyhetskanalen Yle gjorde kontroller i butiker i Finland för att fråga varifrån dunet i dunjackorna kommer. De fick inget svar i någon butik.

– Jag tycker man ska undvika att köpa dun helt och hållet. Till ett duntäcke tar man dunet från 75 gäss, och då är det ju lockande för producenterna att använda samma fåglar om och om igen och därför plockas fåglarna levande, säger Ann-Marie Bergström som är frivillig djurskyddsövervakare vid Finland djurskyddsföreningarnas förbund till Yle.

Enligt Djurens rätt tyder butikernas agerande kring dunet på att effekten av djurplågeriavslöjanden ibland är övergående.

– Först kommer en chockfas, då slutar butikerna importera eller förändrar sin policy. Men sedan kan det lätt gå tillbaka till normalläge. Jag tror att eftersom det blev så uppmärksammat så gick man ut från företagens sida, det är också pr-arbete för dem att ta ställning. Sedan kanske man kontaktat leverantören och blivit försäkrad. Men när det är så många led på papper så räcker det inte. Det är tyvärr inte så mycket värt, säger Camilla Björkbom till SVT Nyheter.

Källa: SVT Nyheter och Yle

Erik (4790 Posts)

Chefredaktör och grundare av Natursidan.se. Stötta vårt arbete – ge bidrag via bankgiro (5114-2529, företagsnamn Level 7) eller Swish (0730-385 185). Tack!