Tapirer har avgörande roll för att restaurera regnskog

Låglandstapir

Låglandstapir. Foto: Marco Zanferrari – https://www.flickr.com/photos/tuttotutto/1406764604/, CC BY-SA 2.0, Link

Tapirer rör sig ofta i regnskogar som avverkats eller bränts. Dessa stora fruktätare hjälper där till med fröspridningen och är därmed en avgörande faktor för att återskapa förstörda regnskogar.

Tapirernas roll som fröspridare i förstörda skogar i Amazonas har undersökts i en studie som släpptes i våras. Forskarna kom fram till att låglandstapirer rör sig oftare i områden som brunnit eller avskogats och de sprider tre gånger så många frön i dessa områden än i de kvarvarande regnskogarna. Tapirer spelar därmed en viktig roll för att återskapa Amazonas, om de ges tillfälle.

Låglandstapirerna verkar lockas till brandområden av de nya skott som sticker upp ur den brända jorden. När de sedan bajsar i området sprider de frön av god kvalitet (99 procent ansågs kunna gro) och från 24 olika växtarter.

– Genom spridning av stora fröarter som så småningom blir stora träd, bidrar sådana frugivorer (fruktätare) också indirekt till att upprätthålla kollagringen i skogen. Dessa funktioner kan vara avgörande för att hjälpa tropiska länder att uppnå sina mål för att upprätthålla och återställa den biologiska mångfalden och dess ekosystemtjänster. I slutändan kan bevarandet av dessa djur tillsammans med deras livsmiljöer hjälpa till i processen med naturlig återhämtning av förstörda skogar i tropikerna, skriver forskarna i sin sammanfattning.

Låglandstapiren kan bli 2,2 meter lång och väga 250 kilo. Den är listad som “sårbar” av Internationella naturvårdsunionen (IUCN) och både jakt och förstörda livsmiljöer gör att den minskar i antal. Dessutom förökar sig tapirer relativt långsamt, vilket gör den än mer känslig.

Källor: Woods Hole Research Center, Mongabay och Biotropica