SVT livesänder fem veckor från händelserik fågelö

Lunnefågel. Foto: Daniel Pettersson http://www.danielpettersson.com

Lunnefågel. Foto: Daniel Pettersson

Som vi skrivit om tidigare kommer norska NRK direktsända från fågelön Hornøya i sommar. Nu är det klart att det även sänds hos SVT. Sändningarna börjar på måndag 13 juni.

– Jag hoppas verkligen att vår publik kommer att uppskatta denna unika möjlighet som vi ska producera i sommar, säger Johan Erhag, projektledare för Fågelön, som projektet kallas av SVT.

LÄS ÄVEN: • Bildreportage från Hornøya av naturfotografen Johannes Rydström.

Det utlovas “dramatisk slow-tv” när flera fasta kameror följer livet på fågelön Hornøya där cirka 70 000 havsfåglar lever. Sändningarna pågår under fem veckor och vi kommer få följa allt som händer från att fåglarna lägger ägg i början av sommaren tills ungarna är så stora att de kan lämna boet. Bland arterna som vi kan tänkas få se kan nämnas lunnefågel, tretåig mås, sillgrissla, spetsbergsgrissla, tordmule, skarvar och havsörn.

Förutom livesändningen kommer höjdpunkterna att sammanfattas och förklaras en gång i veckan i särskilda program med Mitt i naturen-profilen Martin Emtenäs och ornitologen Frida Johnsson.

– I vanliga fall kan man bara hoppas på att få se åtminstone skymten av ett djur, men här finns de ju i överflöd. Vi kommer kunna frossa i allt som finns där. Jag hoppas att vi kommer kunna fånga känslan och alla djuren. Det är ju lite som ett experiment. Live-streamen är ju i realtid. Ingen snabb action, utan natur i sin långsamma storslagenhet, säger Martin Emtenäs.

Följ livesändningen via Svt.se/fagelon