
Lobbygrupp motsätter sig högre krav på minskade utsläpp. Foto: Maths Nilsson
EURACTIV har fått tag på ett läckt dokument från lobbygruppen BusinessEurope, där Svenskt Näringsliv är medlem. I dokumentet framgår att den mäktiga lobbyorganisationen ska försöka stoppa alla höjda ambitioner i EUs klimatambitioner.
Lobbygruppen, som varje år spenderar ungefär 40 miljoner kronor på att påverka inom EU, ska jobba för att klimatpolitiken inom EU ska vara politiska utspel utan konsekvenser och att det inte höjs några ambitionerna för att minska utsläppen av växthusgaser inom EU.
LÄS ÄVEN: • Tung lobbying påverkar EU att slopa mål om minskat avfall
I dagsläget är EUs mål att sänka utsläppen med minst 40 procent till 2030, jämfört med 1990 års nivåer. Det diskuteras nu en höjning av det målet till 45 procent, vilket många politiker och EU-kommissionens ordförande Jean-Claude Juncker, ställer sig bakom.
I BusinessEuropes dokument rekommenderas att motsätta sig de ökade ambitionerna med ”de vanliga argumenten”. Det vill säga att Europa inte kan agera själva och att det först bör nås likvärdiga krav globalt innan det fattas några beslut inom EU. Det rekommenderas också att det ska krävas mer kostnadseffektiva studier och att kraven ska höjas på andra länder i världen.
– EU-kommissionen har ett ansvar att fortsätta framåt och ignorera spinnet, lögnerna och fördröjningstaktiken hos Europas dinosaurieföretag. Det skulle vara oansvarigt att falla för den här panikspridningen och ignorera de stora ekonomiska, hälsomässiga och miljömässiga skador som följer med klimatförändringar, säger Tara Connolly, vid Greenpeace.
Några av medlemsorganisationerna i Svenskt Näringsliv: Försäkringsbranschens Arbetsgivareorganisation, Grafiska Företagen, Livsmedelsföretagen, Medieföretagen, VISITA och Återvinningsindustrierna.
Källa: EURACTIV och Greenpeace

Chefredaktör och grundare. Stötta Natursidan – ge bidrag via bankgiro (5114-2529) eller Swish (0730-385 185). Tack! Naturligtvis betalas det skatt på dessa gåvor.
Eländigt, fegt, ynkligt och vidrigt att förneka miljökrisen genom fortsatt överkonsumtion och förstörelse.
Kan näringslivets lobbyism ha något att göra med https://www.dn.se/ekonomi/motor/trogt-salja-elbilar-i-europa-bensinbilar-popularast/ ?
”Omställningen till eldrift går trögt i Europa. Försäljningen ökar visserligen kraftigt, men från mycket låga nivåer. Andelen rena elbilar svarade för endast en procent av alla nyregistreringar under första halvåret i år, visar DN:s genomgång. Den största förändringen var att bilköparna övergav diesel och i stället valde bensin. Den trenden var tydlig även i Sverige.”
”I Sverige stod elbilsmarknaden helt stilla – tillväxten blev endast en(!) bil jämfört med 2017”; ”I Sverige blev effekten minst lika synlig: bensinbilarna steg med 38 procent till närmare 105.000 bilar ”; ”En mångårig nedgång bröts redan i fjol. Då steg de genomsnittliga utsläppen från nya bilar i Europa för första gången på tio år”; ”Ser man på nya bensinbilar gick utvecklingen åt fel håll. Deras snittförbrukning steg i fjol, från 5,5 till 5,6 liter/100 km.”; ”Bensinbilar belastas inte bara av högre förbrukning och utsläpp, tar man hänsyn till att andelen förnybart i bensin bara är 5-7 procent,,,”; ”För att ytterligare förmörka bilden ska man komma ihåg att nya bilar lever i genomsnitt 17 år. Då är vi framme vid år 2035, fem år efter år 2030 då utsläppen från transportsektorn ska ha minskat med 70 procent.”;
I Sverige är det svårt att ha en el-bil som familjens enda bil, beroende på klimat,avstånd mm. Längre söderut i tätbefolkade delar av Europa är förutsättningarna bättre, men då måste man påminna sig om hur en stor andel av elektriciteten produceras där. Just det, den kommer från kolkraftverk och då kan man nästan lika gärna köra på bensin. Åtminstone om man ser till CO2- utsläpp.
Det där stämmer inte. Här bara en av flera genomgångar. Även i Kina, där kol är största energikällan är elbilarna renare än de med förbränningsmotor. https://www.weforum.org/agenda/2018/03/electric-cars-are-still-coal-powered/
Det är inte heller sant att en elbil inte går att ha som familjens enda bil. Det beror helt på vilka vanor, fritidssysslor, arbetstider m.m. du som familj har. Det finns många goda exempel på hur folk från norröver i landet har elbil och det funkar utmärkt. Det beror alltså på hur du definierar ditt livspussel och hur du ordnar ditt liv och dina vardags- och fritidsaktiviteter.