En person med kikare och ett nät som står i ett skogsområde, med en infälld bild av en mal.

Fjärilen Titanomis sisyrota och Pav Johnsson (bild från Öland).

Svensken som återupptäckte “Nya Zeelands mest gåtfulla nattfjäril”

På en resa för fågelskådare hittade nyligen biologen Pav Johnsson en nattfjäril som inte setts sedan 1959.

För några veckor sedan ledde Pav Johnsson en resa för fågelskådare på Nya Zeeland. Men hans intresse för naturen sträcker sig längre än fåglar. Han leder bland annat insektskurser på Ölands Folkhögskola och har skrivit en bok om Ölands natur. Han hade därför med sig en UV-lampa (LepiLED Maxi Switch) för att se vilka kvällsaktiva insekter som kan tänkas finnas i närnaturen.

– Jag fick rätt sent uppdraget att leda en fågelskådningsresa till Nya Zeeland för AviFauna Naturresor, och hade fullt fokus på fåglarna. Men som den brett naturintresserade person jag är tog jag med en UV-lampa som är specialdesignad för att locka till sig nattfjärilar på resan. På de boenden där det kändes som det var läge hängde jag ut den en stund på kvällarna med hopp om att se lite unika insektsarter från öriket. Men jag var på inget sätt påläst på nattfjärilarna här, och hade ingen större koll på vad som fanns att hitta, berättar Pav Johnsson.

Man fotograferar gula blommor på ett fält medan han knäböjer.

Pav Johnsson i ett hav av växten krissla i samband med landeringen av boken Ölands natur 2019.

När han såg något som han reagerade över så bestämde han sig för att försöka ta reda på vilken art det rörde sig om. Allt material hann han dock inte gå igenom på plats. Efter hemkomsten gick han igenom bilderna han tagit på småkrypen och det var en nattfjäril som han inte lyckades artbestämma alls.

Hur kom du fram till att det var Titanomis sisyrota – en art som inte setts på 65 år i landet?
– Ja, grejen är ju den att jag inte gjorde det. Det finns en hel del hemsidor och även appar som kan hjälpa till. Dels genom att AI-verktyg ger förslag på artbestämningar när du laddar upp en bild, dels genom att när du delar en bild kan du också efterlysa hjälp med artbestämningen. I detta fall lyckades jag inte hitta något som var ens i närheten, och ärligt talat tyckte jag inte den var särskilt lik något jag sett tidigare heller. Men när jag laddade upp den som obestämt nattfly tog det inte många timmar innan en fjärilskännare på Nya Zeeland försiktigt föreslog Frosted Phoenix, något som den person som satt sig in i denna fjärils förekomst och även publicerat en vetenskaplig rapport i ämnet omedelbart kunde bekräfta.

Väckt stor uppståndelse på Nya Zeeland

Arten beskrevs 1888 och det samlades in sju individer på olika platser på Nya Zeeland i slutet av 1800-talet. Därefter dröjde det till år 1900, nästa 1921 och det senaste 1959. Pavs fynd var alltså det första fyndet på 65 år och dessutom det första någonsin från Stewart Island – den lilla ön söder om Nya Zeelands sydö.

Stewart Islands natur.

– Det är lite hissnande att vara den enda idag levande personen som sett fjärilen, men jag hoppas att det inte dröjer 65 år till nästa fynd. Det som känns stort är att min upptäckt förhoppningsvis leder till att fler individer hittas och att vi får reda på mer om denna mystiska art och hur den lever!

Hur har entomologer och media på Nya Zeeland reagerat på fyndet?
– Det är jättestort. Det tog faktiskt nästan två veckor innan vanliga media började skriva om det där, men bland lepidopterologer (fjärilskännare) på Nya Zeeland och museer runt om i världen visste de om fyndet med en gång. Framför allt i Nya Zeeland så har det blivit en stor nyhet. Jag har varit i kontakt med flera tidningar och var även med i direktsändning på länk i Nya Zeelands största morgonprogram, TVNZ Breakfast häromdagen.

En regnbåge över Stewart Island.

Uppe runt hörnet till höger på hotellets balkong en trappa upp hängde Pav sin LepiLED som gjorde det otroliga fyndet!

Du nämnde att du hoppas att fjärilens miljöer ska skyddas – vet man var och hur den lever?
– Nej, det är ju det som är en av grejerna med upptäckten. Den har med mitt fynd inräknat bara setts totalt 11 gånger, och från väldigt spridda platser på Nya Zeeland. Alla de tidigare fynden är insamlade exemplar, de första sju från slutet av 1800-talet. Flera fynd gjordes dessutom av personer som inte var insektsexperter. Två hittades inomhus och det senaste, 1959, av en som jobbade vid en stor vattenkraftsdamm. Ingen vet något om hur den lever, eller ens vilka andra sorters nattfjärilar den släktskapsmässigt står närmast.

Mysteriet med “Nya Zeelands mest gåtfulla nattfjäril” är med andra ord inte i närheten av att vara löst, men det har fått ännu en ledtråd. Tack vare en nyfiken svensk naturnörd.