Storlom i kök och fasan i grill – bok om 22 års fågelrehab

Kenneth Bengtsson släpper en ringduva. Foto: Brita Berbig

44 osannolika, vardagliga och roliga historier från 22 års arbete med fågelrehab.

Natursverige är fullt av eldsjälar. Kenneth Bengtsson och de andra som jobbar och jobbat på Fågelskydd Spillepeng i Malmö är några av dem. I 22 år har de ryckt ut för att hämta skadade fåglar och försöka få dem på vingarna igen. Många uppdrag är rutinmässiga, men de har också fått vara med om helt otroliga upplevelser. Sådana där händelser som fågelskådare i normala fall skulle förkasta som alltför osannolika.

Boken “Storlom i kök och fasan i grill” är en genomgång av dessa 22 års arbete för skadade fåglar. Den använder ett enkelt upplägg som jag inledningsvis var skeptisk till; 44 historier i rad från deras arbete. Det borde bli tjatigt, men det fungerar förvånansvärt bra och jag finner mig själv sträckläsa boken redan första kvällen jag får den i min hand.

Exempel på uppslag ur boken.

Historierna skildras av Kenneth Bengtsson med en inställning som både är lättsam och har glimten i ögat. Det märks att det här är en person som brinner för sitt arbete, som är erfaren och som ofta verkar ha väldigt kul på jobbet.

Här finns flera otroliga historier som måste varit minnen för livet för personalen på Fågelskydd Spillepeng, men som tack vare boken “Storlom i kök och fasan i grill” nu också blir svåra att glömma för mig. Berättelser om hur den lilla havslevande fågeln alkekung hittats i trädgårdar inåt landet, knölsvanar som orsakar motorvägskaos, en dam som hade fyra tornseglare hängande i gardinen, sjöorren som sjöng för Kenneth i bilen och fåglar som visat alla tecken på att dö under kvällen för att sedan vara piggare än någonsin på morgonen. Vi får också läsa om den otroliga mängd kungsfåglar som dök upp i Skåne hösten 2014 och hur fågelrehabspersonalen lyckats halka på bananskal i sin iver för att rädda en instängd koltrast.

Jag var redan innan den här boken full av beundran för folk som jobbar med fågelrehab. Den känslan har bara växt efter de här drygt 100 sidorna.

För 90 kronor + frakt blir den här fascinerande historiesamlingen din och då gynnar du dessutom Fågelskydd Spillepengs fortsatta existens. Beställ boken härifrån.

Läs mer om Fågelskydd Spillepeng:
• Fagelskyddspillepeng.se
Facebook-sida