Skogsförvaltare: Skogarna städas för mycket

Skog med vindfallna träd som får ligga kvar. Foto: Erik Hansson

Skog med vindfallna träd som får ligga kvar. Nackareservatet i södra Stockholm. Foto: Erik Hansson

Värnamo kommuns skogsförvaltare anser att skogarna städas för mycket och att alldeles för få döda träd lämnas kvar. Det utarmar den biologiska mångfalden i skogen.

Från och med nu lämnar Värnamo kommun kvar vindfällna träd i sina miljöcertifierade skogar på 2500 hektar. Det ska gynna ekosystemet och erbjuda mat och livsmiljöer åt hotade insekter och fåglar.

– Vi lämnar medvetet vindfällen i skogen och det är ju lite spännande. Jag tror att den breda allmänheten som ser fallna träd i skogen anser att det ser ostädat ut eller att det här virket borde vi ta till industrin istället, men vi har varit väldigt duktiga de senaste 40-50 åren på att städa skogarna på allt som faller omkull. Konsekvenserna av det här har blivit att många organismer, djur, fåglar och insekter i våra skogar har blivit utrotningshotade eftersom de inte har någon mat att leva i, säger Skogsförvaltare Joakim Norgren på Värnamo kommun till P4 Jönköping.

Död ved i skogarna är en viktig faktor för att vissa växter och insekter ska kunna överleva. Insekterna lägger sina ägg i den döda veden och det blir sedan mat för fåglar som äter insektslarverna och insekterna. Enligt Skogsstyrelsen ska de som brukar skogen lämna kvar döda träd.

Källa: P4 Jönköping