Rio-fågeln spixara och sju andra fågelarter troligen utdöda

Spixara. Foto: DaderotEget arbete, CC0, Länk

BirdLife International har gått igenom fågelarter som är akut hotade. Resultatet är nedslående. Åtta nya arter kan bedömas vara utdöda i vilt tillstånd och det är landfåglar som drabbas hårdast. Jordbruk och skogsbruk är huvudanledningarna.

Natursidan skrev om en fin historia om en upptäckt spixara 2016. Nu ser det dock allt mörkare ut för arten som blev världskänd genom filmen Rio. BirdLife International anser att spixaran och sju andra fågelarter antingen är bekräftat eller högst troligt utdöda. Fem av de åtta arterna levde i Sydamerika och fyra av dem i Brasilien. Den kraftiga skogasvverkningen anses vara en av huvudorsakerna.

LÄS ÄVEN: • Känd från filmen Rio – spixara upptäckt i naturen efter 16 år

Genomgången av världens akut hotade fåglar avslöjade också ett trendbrott.

– 90 procent av fågelutrotningar de senaste århundraden har varit arter som lever på öar. Nu bekräftar våra resultat att det finns en växande utrotningsvåg som sveper över kontinenterna och framför allt orsakas av förlorade livsmiljöer från ohållbart jordbruk och skogsbruk, säger Stuart Butchart, BirdLife’s chefsforskare och författare till rapporten.

LÄS ÄVEN: • Mänsklig konsumtion bakom pågående massutrotning

Spixaran har en chans att klara sig om de 60-80 fåglar som finns i fångenskap kan återintroduceras. Värre är det för fågelarterna alagoaslövletare, alagoasträdletare, två arter skogssångare i Brasilien och poo-uli – den enda arten i sitt släkte, som dessutom upptäcktes så sent som 1973. Dessa arter bedöms nu vara utrotade.

I en stor studie från 2015, som försökt behandla siffrorna försiktigt för att inte anklagas för att överdriva, framkommer att utrotningstakten just nu är 10 till 100 gånger högre än normalt. På bara tre generationer kan lika många arter dö ut som när dinosaurierna och nästan alla andra organismer utrotades för 65 miljoner år sedan.

Läs även: • Prisbelönt forskare varnar för biologisk massutrotning

Det är dessutom lågt räknat eftersom studien inte ens tar med faktorer som global uppvärmning och försurning av haven, som också beräknas leda till att arter dör ut.

– Om det här tillåts fortsätta, kommer det ta många miljoner år för att livet på jorden att återhämta sig och även människan kommer sannolikt att dö ut i ett tidigt stadium, sa huvudförfattaren bakom studien, ekologi- och zoologiprofessor Gerardo Ceballos, vid Universidad Nacional Autónoma i Mexiko.

Källa: BirdLife