“Revolutionerande” teknik ska kartlägga hela planetens biologiska mångfald

Perus natur. Foto: Tencho, CC BY-SA 3.0, https://commons.wikimedia.org/w/index.php?curid=14727468

Perus natur är nu kartlagd utifrån biologisk mångfald. Foto: Tencho, CC BY-SA 3.0.

Genom att mäta kemiska signaler från träd har en grupp forskare lyckats se vilka områden som har stor biologisk mångfald i Peru. Nu hoppas forskarna att nästa steg är att använda samma teknik från satelliter och därmed kartlägga hela planeten utifrån områdens biologiska mångfald.

Peru var ett lämpligt land att börja i eftersom där finns en enorm biologisk mångfald, men också stora exploateringshot från gruvor, oljeborrning, palmoljeodlingar och annat. Med tekniken installerad i flygplan kunde forskarna se vilka områden som innehöll olika miljötyper med stort antal arter så att det inte enbart arbetas för att skydda en specifik miljö med liknande arter. Forskarna kunde bland annat upptäcka att vissa sorters skogar är underrepresenterade i Perus skyddade områden och att det avverkas i hög takt i vissa delar i landet.

LÄS ÄVEN: • Biologiska mångfaldens dag 22 maj – en internationell dag för världens arter

Kartläggningen och forskningen som pågått i Peru under en längre tid visade sig fungera (resultaten publicerades i tidskriften Science i förra veckan). Eric Dinerstein, bevarandebiolog och chef för biologisk mångfald på organisationen Resolve, menar att forskningen är “revolutionerande”.

Om verktyget görs globalt med hjälp av satelliter menar forskarna att de kan kartlägga hela jordens naturområden och inte bara hålla koll på var det finns många olika arter utan dessutom övervaka så att rätt områden skyddas. Nu söker forskarna, via NASA, medel för att bygga in tekniken i en satellit till en prislapp på nästan 2 miljarder kronor. Ekologen Greg Asner, som jobbat med projektet i flera år lovar att han inte tänker slappna av förrän de är i omloppsbana.

Källa och mer information: Mongabay