Gå till innehållet
En affisch med text sett genom den böjda metallstrukturen på en busshållplats.

Reklamkampanj med vass kritik mot regeringen.

Reklam med kritik mot regeringens skogspolitik

Nu riktar även ett av landets större friluftslivsvarumärken kritik mot regeringen och att Sverige avverkar gammelskogar.

Just nu görs det reklam för friluftslivsskor runt om i landets busshållplatser. Det är inget konstigt med det. Det lite udda den här gången är att reklamen ger en hård känga till regeringen. På en bild över ett kalhygge står texten “Hej regeringen vill ni verkligen ha det så här?” och på en annan reklambild uppmanas konsumenter uppleva “de sista gammelskogarna (…) snart kan det vara försent”. Bakom kampanjen står det svenska skoföretaget Icebug.

Vi vet att ni gärna pratar om hållbart skogsbruk, men är det inte dags att säga som det är? De sista gammelskogarna försvinner i rasande fart och ersätts av virkesåkrar. Om ni också vill att våra barn ska få njuta av riktig skog med en mångfald av djur och växter – gör något nu.

Icebugs reklambudskap till regeringen.

Sebastian Lundfall, är ansvarig för hållbarhetskommunikation på Icebug.

Varför har ni valt det här budskapet?
– Vi vill ha riktiga skogar kvar i Sverige! Skogar fyllda med djur, växter, svampar och liv. Den här frågan är för stor och för viktig för att vi inte ska kliva fram och göra vår röst hörd. Privatpersoner, forskare och miljöorganisationer har ju protesterat länge – nu vill vi som företag ta vårt ansvar och berätta för regeringen att även vi tycker att svensk naturskog har andra värden än som råvara. Klimat och näringsliv ligger ju numera under samma departement så låt oss hoppas att någon där lyssnar!

Vad hoppas ni att kampanjen ska få för effekt?
– EU har tagit en ledande roll och satt biodiversiteten på agendan – nu borde Sverige som land se till att gå i bräschen för omställningen mot ett hållbart skogsbruk som tar verklig hänsyn till natur och miljö. På så vis hoppas vi kunna påverka Sveriges beslutsfattare. Och om någon på våra stora skogsbolag – privata och statliga – ser kampanjen och bestämmer sig för att skona lite gammelskog, ja då har vi gjort nytta.

Tredelad reklam för icebug-skor med naturliga miljöer och en person som visar användningen av skor i utomhusaktiviteter.

Reklamaffischer från Icebug som lyfter upp Sveriges avverkning av gammelskogar.

Är ni oroliga för att det ni gör ska klassas som greenwashing eller bara som ett sätt för att få uppmärksamhet och sälja fler produkter?
– Det har greenwashats mycket i den här frågan så det är bara bra om folk är skeptiska och ifrågasättande när de ser företag ta hållbarhetspoäng genom att prata ”hållbart skogsbruk”. Med det sagt är Icebug ett varumärke med skogen i sitt DNA och vi stöttar sedan många år Naturarvet ekonomiskt så att de kan köpa och bevara gammelskog för all framtid. Vi skänker alltid 1% av vår omsättning till olika miljöorganisationer och projekt och under åren har det blivit flera miljoner till gammelskogen. Så vi är inte oroliga – och det skulle inte heller stoppa oss från att säga vad vi tycker eftersom frågan är alldeles för viktig för oss.

Tycker du att friluftslivsbranschen är för tysta i debatten om den svenska skogen och naturen?
– Alla – må det vara skogsägare, privatpersoner, forskare, friluftsälskare eller företagare – som står upp för den svenska naturen gör ett viktigt jobb. Men jag upplever att vi i friluftsbranschen sitter på en särskild kunskap och engagemang, som bör användas mer. Det vore häftigt att se fler varumärken kommunicera vad de tycker så att vi får en mer nyanserad bild av svensk skog och skogsbruk. Nästa gång man gör reklam för ett tält kanske det kan stå på ett kalhygge i stället för i en idyllisk skogsglänta? Det finns säkert massvis av kreativa idéer som kan få människor där ute att tänka till!

Mer att läsa