Regeringen stoppar fossilgasterminalen i Göteborg

Demonstration mot fossilgasterminalen i Göteborg. Foto: Jana Eriksson

Det blir ingen fossilgasanläggning i Göteborgs hamn. Det meddelade miljö- och klimatminister Isabella Lövin (MP) idag. Protestkampanjen Fossilgasfällan jublar och skriver “Aktivism fungerar! Tillsammans stoppade vi 40 år av fossilgasimport”.

Swedegas planer på att fossilgasterminalen skulle kopplas till stamnätet och pumpa in fossilgas i Sverige i 40 års tid går därmed om intet. Regeringen avgjorde frågan och Karin Pleijel, kommunalråd i oppositionsråd (MP) i Göteborg välkomnar beslutet:
– En investering och inkoppling på gasnätet hade riskerat att bygga fast oss i ett framtida beroende av fossila bränslen som LNG, flytande fossilgas. En anslutning till gasnätet går stick i stäv med klimatlagen och riksdagens klimatmål eftersom det ökar tillgängligheten till fossilgas.

Nätverket Fossilgasfällan, som jobbar för “en värld där fossila bränslen hör till historien”, är också nöjda med beslutet:
– Vi har sedan starten organiserat mailkampanjer riktade till politiker, demonstrationer och aktioner. Nyligen genomförde 450 personer en blockad av Energihamnen i Göteborg för att visa sitt motstånd mot terminalen. När människor går ihop kan vi verkligen förändra, säger Moa Tennberg från Fossilgasfällan.

De hoppas nu att de stoppade planerna i Göteborg ska “ge energi till resten av klimatrörelsen i världen, och sända en stark signal till andra länder om att fossilgas inte är vägen att gå”.
– Varken fossilgasexpansionen eller klimatkrisen är isolerad till ett särskilt land. I EU och över hela världen finns planer för fossilgas och genom att vi stoppat det här projektet kan vi bana väg för stoppade planer på andra platser. Kampen är internationell – vi vill varken se fossilprojekt i Sverige eller någon annanstans, säger Moa Tennberg. .

Protester mot storsatsning på fossilgas i Sverige