Recension: Omfattande bok om Hornborgasjön

Omslaget till “Hornborgasjön – lockelsens landskap” av Torbjörn Skogedal.

Hornborgasjön. För fågelskådare och naturvänner är det ett namn som säkert väcker en uppsjö av minnen. Här har du kanske upplevt tusentals dansande tranor under turisthögtiden trandansen? Eller sett rariteter som kohäger, amerikansk kricka eller dammsnäppa? Eller så är det kanske myllret av fåglar du minns?

Få andra platser rymmer samma mångfald, både vad det gäller olika arter och i rena antal. Det är lite talande att sjön har hela sju fågeltorn och då är inte ens trandansen eller naturumet medräknade.

I “Hornborgasjön – lockelsen” använder sig författaren Torbjörn Skogedal, som också tagit alla bilder, av ett klassiskt upplägg. Vi får hänga med under ett år. Från den kvardröjande vintern i början av kalenderåret och när “Hornborgaråret” inleds med den första tranans ankomst. Därefter kommer vårtecknen i snabb takt runt sjön. Fågelskådarna kommer i allt större flockar precis som tranorna och under ungefär samma dagar kulminerar antalen tranor och fågelskådare i en stark svensk vårtradition – Trandansen.

Att se uppemot 20 000 (rekordet är 26 500) tranor dansa och göra sig till på samma åkrar är ett mäktigt skådespel och det är naturligtvis noga skildrat i boken. Här finns bilder med nästan ofattbara antal fåglar och här finns läckra bilder på när tranorna glider in genom morgondimman i gryningen.

Det må vara tranorna som de flesta förknippar med Hornborgasjön, men Torbjörn Skogedal visar tydligt i sin bok att det här är en sjö som erbjuder oerhört mycket mer. Blåsippor, backsippor, småfåglar, hagmarker, enorma mängder sjöfåglar, läderlöpare, fladdermöss, igelknoppar, vassmosaiksländor, springkorn och naturligtvis också massvis av fåglar som bara rastar vid Hornborgasjön på sin väg söderut eller norrut. Fåglarna är i fokus i boken, men även områdets historik och speciella byggnader behandlas.

Torbjörn Skogedals bildmaterial från Hornborgasjön är minst sagt imponerande. Det här bildbiblioteket har bara någon som kan ett område utan och innan och som är på plats så mycket att alla de där häftiga ögonblicken dokumenteras. Från årets första trana och de sällsynta fåglarna som dyker upp i sjön till de magiska dimmiga morgnarna eller ett möte med en småvessla.

Det är svårt att tänka sig en mer inspirerande läsning inför ett besök vid Hornborgasjön och efter en genomläsning är chansen stor att det inte bara är tranorna som kommer locka.

Betyg: 4 av 5

Transparens: Vi fick ett recensionsexemplar av boken.