Recension: Fågelbrädspelet Wingspan

Omslaget till Wingspan (till höger). Observera att bilderna i den här recensionen även kan innehålla fåglar som är med i expansionen “Wingspan European Expansion”. Foto/collage: Erik Hansson

Ett hyllat brädspel med fåglar i fokus. Det är precis lika lockande som det låter. En videorecension av spelet finns längst ned i artikeln.

Det ska sägas på en gång att Wingspan har en viss tröskel att komma över. I början kan det kännas överväldigande med alla regler, termer och saker att tänka på, men efter hand klarnar det. Räkna bara med att det kommer ta en timme eller två för er att förstå reglerna och kanske lite speltestande. Väl över tröskeln framträder djupet och strategin i spelet. Det som kändes knepigt att förstå i början blir snart enkelt.

I Wingspan är det fåglar som har huvudrollen. Det finns 170 olika arter med i spelet och lite förenklat går det ut på att du ska försöka möta deras krav på livsmiljöer och mat så att du fyller din spelplan med fågelliv.

I Wingspan är fåglarna i centrum. För att få ut dem på spelplanen måste det finnas lämplig föda och senare i spelet måste du också se till att fåglarna får ägg. Det finns ungefär 170 fågelarter i spelet och även om vissa är betydligt bättre än andra har de alla sina för- och nackdelar. Foto: Erik Hansson

Spelarna har fyra rundor, som består av sammanlagt 26 handlingar, på sig att samla ihop så mycket poäng som möjligt. Det görs på lite olika sätt, men det viktigaste är att få ut fåglar på din spelplan.

Varje fågel har en kostnad i mat, som du måste betala för att få lägga ut den. En talgoxe kräver till exempel bär, frön och ryggradslösa djur medan en fiskgjuse enbart behöver fisk. Det kan också kosta ägg att placera ut fåglar, framför allt senare i spelet.

Du startar spelet genom att dra fem fågelkort och två bonuskort. Ett av bonuskorten måste du lägga tillbaka och för varje fågelkort du slänger får du behålla en valfri matbricka (nere till höger i bild). Det kan vara smart att planera din start utifrån texten på ditt bonuskort och vilka fågelkort du drog. Starten på bilden här ovan är lite svår. Ingen av fåglarna äter bär, vilket det ena bonuskortet belönar, och bara en fågel har en färg i sitt namn (“golden eagle”). Foto: Erik Hansson

Varje runda kan spelaren välja mellan fyra handlingar: ta upp nya fågelkort, lägga ut en fågel, samt hämta mat eller ägg. I början är det svårt att ha tillräckligt med ägg och mat för att placera ut de få fåglar du har, men senare i spelet kommer du ha större resurser. Inte minst eftersom många fåglar har specialförmågor.

Dessa förmågor är en nyckel till att lyckas i spelet. Vissa innebär att du får mer resurser, andra ger en fördel enbart när du spelar ut kortet och vissa fåglar har inga förmågor alls men är värda många poäng. Med lite smart spelande går det att få till kombinationer som ger dig stora fördelar, men det krävs en del planering, ibland flera handlingar i förväg för att lyckas.

Spelet består av fyra rundor som i sin tur består av sammanlagt 26 handlingar. Varje runda har ett slumpmässigt bonusmål. De visas till vänster i bild. Efter runda 1 räknas till exempel antal fåglar på spelplanen som lagt ägg. Den som fått ihop flest får fyra poäng, tvåan får 1 poäng. Till höger i bild ses mattärningarna som bestämmer vilken föda som finns att tillgå för närvarande. Foto: Erik Hansson

Förutom att försöka få in resurser och placera ut fåglar finns det också andra sätt att få poäng. Varje runda har en bonus som spelarna tävlar om. Det kan till exempel handla om att räkna alla fåglar som lagt ägg i gräsmarker. Den som har flest får poäng. Alla spelare har också minst ett bonuskort som i slutet av spelet, när alla poäng räknas ihop, kan ge bonuspoäng för exempelvis ett visst antal fåglar med en färg i namnet eller fåglar som äter bär.

Spelsystemet är lite rörigt i början och det uppstår lätt en känsla av att man knappt kan göra något, men det går över i takt med att du får ut fler fåglar och listar ut hur spelet fungerar. Ett tips är att ta en sak i taget. Lär dig hur varje runda fungerar i början och strunta i poängen och bonuskorten. När du väl börjar förstå grunderna i spelmekaniken kan du sätta dig in i hur du ska få mest poäng.

Den stora utmaningen, och det som gör Wingspan extra kul, är att det belönar den som planerar sina drag. Slumpfaktorer finns med som spänningsmoment, men det är genom att tänka flera rundor framåt som du har störst chans att kamma in poäng. Det går dock alldeles utmärkt att spela Wingspan utan så mycket fokus på att vinna till varje pris och det är inte ett spel som går ut på att förstöra för motspelare.

En viktig detalj med Wingspan är att de flesta fåglar har förmågor. Dessa kan vara väldigt viktiga för framgång i spelet. Pilgrimsfalken längst ned i bild får till exempel dra ett slumpmässigt fågelkort. Om fågeln har en vingbredd på under 100 cm så har falken lyckats slå sitt byte och sparar kortet under sig. I slutet av spelet ger varje sådant byte en poäng. Foto: Erik Hansson

Wingspans största problem enligt mig är att de fem slumpmässiga fågelkort du drar när spelet börjar kan få ganska stor betydelse. Har du otur kan det bli en rejäl uppförsbacke och har du tur kan få en stor fördel tidigt i spelet. Om du efter några genomspelningar håller med om detta så är det dock ganska enkelt att själv bestämma nya regler. Till exempel att man får välja mellan fler fåglar än fem eller att alla spelare får turas om att välja fåglar från samma hög.

Förutom denna detalj är Wingspan ett både smart och varierat spel med ett visst strategiskt djup och spännande slumpmässiga faktorer. Grundpaketet kommer med hela 170 olika fågelarter, det finns många olika slumpmässiga mål och bonusar som gör att varje match skiljer sig en hel del åt.

I slutet av november kom den första expansionen, European Expansion, som introducerar en mängd europeiska fåglar med nya specialförmågor. Ett kul tillägg, men absolut inte nödvändigt.

Det riktigt fina med Wingspan är att det utifrån vad jag märkt tilltalar en bred målgrupp. Att jag, en fågel- och brädspelsnörd, skulle tycka om det är kanske inte så oväntat, men även ovana spelare uppskattar det. På den populära spelwebbplatsen BoardGameGeek är Wingspan ett av årets populäraste spel. Det är glädjande att tänka på att det sitter mängder av brädspelsfans runt om i världen och lär sig fågelnamn, vad arterna äter, i vilka miljöer de lever och annan fakta som kommer på köpet när man spelar Wingspan.

Fakta:
• All text är på engelska
• 1-5 spelare
• 40-90 minuters speltid