Recension av kokbok för naturvandringar

Recension av “Fjällmat” av Eric Tornblad. Alla våra bokrecensioner kan läsas här.

En veckas fjällvandring är kanske inte synonymt med storslagna matupplevelser, men efter att ha läst boken “Fjällmat” av Eric Tornblad kommer nog de flesta på andra tankar. Eller vad sägs om att kunna duka upp en frukost bestående av krossgröt och honung, jordnötskaka på förmiddagen, rödbetssoppa till lunch, flapjack till eftermiddagen och en middag som består av kikärtshummus med chokladfondue till efterrätt? Dessutom är allt hemlagat och anpassat för att väga så lite som möjligt.

Omslaget till "Fjällmat" av Eric Tornblad

Omslaget till “Fjällmat” av Eric Tornblad

“Fjällmat” börjar med att berätta lite om grunderna för matlagning till fjälls. Vilka kokkärl och bestick som är bra att ha med ut i fält, vilka kök som är köpvärda och vad man ska tänka på när man förbereder sin fjälltur matmässigt (låg vikt, högt kaloriantal till exempel). För här handlar det mycket om förberedelser och planering. Vissa kanske köper färdiga påsar av all mat som ska med, men Eric Tornblad visar hur du kan göra det mesta själv. Framför allt genom att torka mat så att den blir lättare, för att sedan blötläggas i fält och snabbt bli en del av måltiden.

Helst ska dessutom maten som du torkat under timmarna av förberedelser också vakuumpackas för bäst hållbarhet. Det är naturligtvis sant och ett bra tips, men någonstans där blir “Fjällmat” framför allt riktad till matnördar.

Tids- och utrustningsinvesteringarna gör att vissa recept i “Fjällmat” blir något exkluderande och det känns inte direkt som en guide för nybörjare. Det är synd när så mycket annat med boken är bra. Upplägget med mat som tar 5, 15 eller 30 minuter att göra i fält är smart och det är fantastiskt att Eric Tornblad har valt att ha med så mycket vegetarisk mat. Som stort fan av sötsaker gillar jag också att han tipsar om efterrätter och snacks på färden. Dessutom finns ett helt kapitel om hur man bakar på fjället.

Precis som Calazos övriga sortiment har “Fjällmat” snygg layout med många bilder och ett läsvänligt upplägg. Alla kapitel är rikligt illustrerat och har lättats upp med tabeller och faktarutor. Texterna är lättlästa med rätt fokus och det finns mycket intressant läsning för dig som gillar att laga mat i fält. Calazo är verkligen duktiga på att skapa inbjudande böcker.

Jag hade gärna sett lite mer information om hur varje rätt förbereds, hur lång tid det tar och någon form av tydlig indikator om hur knepigt ett recept är. Det hade gjort boken ännu mer lättläst och därmed riktad till en större publik. Som det är nu är delar av boken skriven för dig som redan har ett stort intresse av fältmatlagning och att torka din egen mat. Möjligen beror den bristfälliga beskrivningen av hur man just torkar sin egen mat, som trots allt återkommer i nästan varje recept, på att Eric Tornblad också skrivit en hel bok om det för Calazos räkning.

Jag får erkänna att många av de 84 rätterna i “Fjällmat” innebär mer tidsinvestering än vad jag är beredd att göra inför en flerdagarstur i naturen, men här finns också många tips på enklare rätter och inspiration för att själv komma på lättlagade alternativ som passar mig. Tillsammans med 15 vegetariska rätter och recept på snacks, efterrätter och bakning i fält har även jag som nybörjare faktiskt stor behållning av “Fjällmat”.

Transparens: Vi fick ett exemplar av boken av Calazo förlag.