Recension av fin bok om bin

Recension av boken ”Bisyssla” av Joachim Petterson. Alla våra bokrecensioner hittas här.

Vi har skrivit mycket om binas utsatta situation i naturen de senaste åren. Även om det ser problematiskt ut för honungsbin och vildbin så ökar åtminstone intresset för att bli biodlare kraftigt. Det märks i medlemsantalet hos föreningen Biodlarna och det rapporteras att det är allt fler kvinnor och yngre som intresserar sig för biodling.

Omslaget till "Bisyssla". Foto: Roland Persson

Omslaget till “Bisyssla”. Foto: Roland Persson

En alldeles utmärkt bok för dessa nya medlemmar eller vem som helst som vill fördjupa sig i ämnet är “Bisyssla” av Joachim Petterson. Även om en majoritet av bokens sidor handlar om biodling och hur det går till så får läsaren även en grundkurs i huvudpersonerna – bina. Hur de lever, vad de behöver, hur man kan hjälpa dem i sin trädgård, hur man skiljer dem från getingar och vilka hot de ställs inför.

Det finns till exempel en utmärkt grafisk guide till vilka växter som ger mycket pollen och nektar och när de blommar. Här kan man se att sälg, pil och vide är utmärkta växter för bina tidigt om året medan exempelvis björnbär och vitklöver är utmärkta senare på säsongen.

Därefter går boken över till hur det är att sköta en egen bikupa och det görs i stor detalj med utförliga beskrivningar, fina foton av Roland Persson och illustrationer av SaraMara. Allt från hur bikupan ska placeras, vilka bin man bör välja och vilken utrustning som behövs till hur man kontrollerar och behandlar bikupan mot varroakvalster. Det är en alldeles utmärkt skildring av ett både krävande och belönande arbete. Inte bara för att honung är fantastiskt gott utan också för att det är en väldigt viktig insats för naturen.

Förutom Joachim Pettersons pedagogiska och insatta texter är bokens layout värd ett omnämnande. Det är väldigt inbjudande för ögat med alla foton, illustrationer och beskrivningar uppdelade i faktarutor, tydliga stycken och varierade kapitel. Två uppslag är aldrig identiska och alla rymmer minst en bild. På många sätt påminner “Bisyssla” om en modern kokbok och recepten på bröd, honungskakor och granola i slutet av boken känns därför helt naturliga.

Det är bara att hoppas att boken kan inspirera ännu fler att börja med en hobby som är till stor nytta för naturen.

Transparens: Vi fick ett exemplar av boken av Bonnier.