Recension av fågelapp till både Android och Iphone

toppDet finns betydligt färre vettiga fågelappar till operativsystemet Android än det finns till IOS. Det gör att Android-användare, med mobiler som HTC, Samsung, LG och Nexus, är svultna på en bra fågelapp medan IOS-ägare (Iphone) är betydligt mer bortskämda.

LÄS ÄVEN: • Vår guide till fågelappar.

Så här ser sidorna med fågelbeskrivningarna ut.

IKnow Birds 2 Pro är något så ovanligt som en relativt välgjord och uttömmande fågelapp som finns till både Android och IOS. Förutom en gratisversion med 15 arter finns det också en betalversion som kostar ungefär 100 kronor. Det är den sistnämnda vi recenserar här.

Betalversionen innehåller 304 arter, 2000 relativt bra foton och 550 över lag tydliga läten och dessutom gott om information på engelska. Både den vanliga om hur de häckar, hur de ser ut och hur de låter, men även lite ytterligare intressant fakta har tagits med.

304 arter är ganska mycket, men det bleknar något jämfört med Birds of Northern Europes 352 arter och framför allt med Fågelguidens 700 arter. Dessa två lyxvarianter av fågelappar finns dock bara till Iphone. Det är framför allt därför IKnow Birds 2 Pro kan vara ett alternativ för dig med en Android-mobil. Det är en innehållsrik app som är snygg, lätthanterlig och tydlig, åtminstone vid ett första intryck.

Fågelnamnen går att få på svenska (eller en stor mängd andra språk), men resten av texterna är på engelska. Märkligt nog har dock inte alla arter översatts till svenska. Det gäller exempelvis vanlig kråka, klippduva/tamduva och citronsiska. Dessa namn står på latin i den svenska versionen, så det är dags för utvecklarna Nature Mobile att komma med en uppdatering. Den senaste kom i februari 2015.

Appen innehåller också en frågesport som slumpar fram bilder eller läten från fyra olika arter. Tyvärr är det för det mesta alldeles för enkelt eftersom slumpfaktorn har en förmåga att ta med helt olika fåglar, exempelvis knölsvan, nötväcka, havsörn och skogsduva. Dessutom upprepas samma rätta svar för ofta. Trots detta finner jag det underhållande att öva på lätena. Det är ett enkelt sätt att påminna sig om de man kan och lära sig nya.

En kul finess med IKnow Birds 2 Pro är att det finns en inbyggd community i appen där användare kan rapportera in fåglar, visa bilder på dem och skriva kommentarer och gilla varandras observationer. Det hade varit ännu roligare med en aktiv community, men hittills är min rapporterade storlom från den 13 april i år den enda inmatade observationen i Sverige. Från länder som Frankrike, Nederländerna och Tyskland finns det fler användare, men även här är antalet observationer väldigt få. Det är synd när community-funktionen är bland de bästa delarna med appen.

Frågesportdelarna är trevliga, men arterna slumpas lite väl hårt.

Frågesportdelarna är trevliga, men arterna slumpas lite väl hårt och som ni ser är en del arter som knappt setts i Sverige med.

Det sämsta med den är dock att en del arter som borde finnas med i en svensk version saknas. Det gäller exempelvis grålira, praktejder, alkekung, aftonfalk, större skrikörn, stäpphök och citronärla. Däremot är många arter som knappt setts i Sverige med. För nybörjare blir denna uppdelning troligen förvirrande.

Det är också ett bekymmer att det är så pass dålig variation på bilderna. Fyra bilder på samma art, i samma dräkt och i samma vinkel hade lika gärna kunnat vara en bild. Alltför ofta saknas bilder på flygande fåglar.

Som ni märker finns det en del att klaga på med IKnow Birds 2 Pro, även om mycket med appen är riktigt bra. Det skulle behövas en till uppdatering där urvalet av fåglar anpassas till Sverige och där alla fåglar får svenska namn. Efter det skulle den vara ett riktigt bra alternativ för Android-ägare. I dagsläget är den bara lätt att rekommendera på grund av bristen på konkurrens.

Betyg: 3 av 5

Transparens: Vi fick ett recensionsexemplar av appen från Nature Mobile.

Appens förstasida.

Jag är den enda som rapporterat en fågel i Sverige de senaste veckorna.