Recension av barnbok om nyckelpigor

[youtube_sc url=”https://www.youtube.com/watch?v=vFk_x_LDlLQ”]
Kan nyckelpigor vara Sveriges populäraste insekt? Det ligger nog i alla fall nära till hands att tro det. Att det görs en barnbok om dessa färgglada, gulliga och småknubbiga insekter känns därför helt logiskt.

• Alla våra bokrecensioner kan läsas här.
• Alla våra barnboksrecensioner kan läsas här.

Nyckelpigan av Bernadette Gervais

“Nyckelpigan” av Bernadette Gervais (svensk text av Susanna Hellsing) är en bok lämpad för 3-6-åringar enligt förlaget. Men alla utom erfarna entomolog kommer garanterat lära sig en hel del om dessa små snyggingar. Vi får reda på hur de kan gå upp och ned, hur de försvarar sig mot fåglar och så får vi se ett utbud av Sveriges 60 olika nyckelpigor. Många av dem är inte speciellt vanliga och de flesta har fascinerande mönster på ryggen. Den röda sjuprickiga nyckelpigan må vara vanligast, men det finns många andra arter att leta efter.

För att göra boken ännu mer uppskattad för de yngsta har nästan varje uppslag flikar som barnen kan öppna för att se vad som gömmer sig exempelvis bakom ett blad (nyckelpigans ägg), en sten (övervintrande nyckelpigor) eller en larv (utvecklingen till puppa och färdig nyckelpiga). Det är ett välbeprövat och smart grepp och i “Nyckelpigan” känns flikarna också mer motiverade än i många andra liknande böcker.

Boken är väldigt kortfattad. Enbart åtta uppslag ökar chansen att bokläsaren ska hålla sig vaken under nattningen, men det hade inte skadat att exempelvis ha med lite tips om var man kan se de olika nyckelpigearterna. Jag är inte heller överdrivet förtjust i Bernadette Gervais teckningar. De gör sitt jobb med att tydligt visa det texten handlar om, men det är inget mer än det. Vi har så många skickliga illustratörer i Sverige som hade kunnat göra nyckelpigorna rättvisa.

Nyckelpigor är en utmärkt introduktionsart till insekternas värld och boken “Nyckelpigan” är en bra grundläggande introduktion. Förhoppningsvis kan den inspirera några läsare till att söka ytterligare kunskap och att ge sig ut på spännande krypletande i naturen.

Betyg: 3 av 5

Transparens: Vi fick ett recensionsexemplar av boken från förlaget.