Recension av årlig fågeldagbok

Recension av boken ”Fågeldagbok 2014” av Mats Ottosson och Dan Zetterström.

“Fågeldagbok 2014” har ett smart upplägg. Det är “en årsalmanacka för egna noteringar” som undertiteln förkunnar och till det serveras vackra fågelmålningar av konstnären Dan Zetterström och fakta om de avbildade fåglarna av journalisten och författaren Mats Ottosson.

I september kommer "Fågeldagboken 2014" med målningar av Dan Zetterström.

“Fågeldagbok 2014” är nästan fyrkantig i sitt format och ungefär 10×12 centimeter. Behändig, men kanske inte riktigt något som följer med ut i fält.

Varje dag har ett anteckningsfält och olika symboler för dagens väder och det är upp till läsaren om boken enbart ska fungera som minnesnoteringar kring skådandet eller om det ska vara en mer allmän allmanacka om bilbesiktningar, frisörtider och födelsedagar som inte får glömmas bort. Grundtanken, att bli en snygg fågeldagbok för det pågående året, är dock väldigt sympatisk och jag kan tänka mig att det blir roligt att bläddra tillbaka i gångna års anteckningar för att se exempelvis när den första tornseglaren anlände under våren 2014 eller hur det gick till när den där rariteten skådades en stormig höstdag samma år.

Upplägget är naturligtvis smart rent kommersiellt också. En bok för ungefär 150 kronor med ganska blygsamt med text och innehåll per sida bör vara en bra affär för Bonnier och de båda upphovsmännen. För min del känns det dock även som en bra affär för kunden. Boken är väldigt fin, liten och nätt och även om texterna inte innehåller några revolutionerande fakta så är det uppenbart att författaren Mats Ottosson hänger med i de senaste rönen och har bra uppfattning om vad det finns för intressant att berätta om varje vecka och varje månad.

På varje veckouppslag ryms fakta om framför allt en specifik art, men det kan också vara en genomgång av vilka fåglar som blir äldst, hur man skiljer entita från talltita, minnesregler för fågelsång eller något annat fågelrelaterat. Varje vecka är naturligtvis kopplat till datumen, så i maj kan man läsa om rosenfinken och dess sång medan det i november skrivs om att det går bra för våra tofsmesar.

All fakta illustreras av Dan Zetterström (läs en intervju med honom här). Han har också gjort många av “planscherna” i fågelskådningsbibeln “Fågelguiden” och är en av världens främsta fågelmålare. I “Fågeldagbok 2014” finns det gott om frilagda fåglar som visar Dan Zetterströms fingertoppskänsla för att hitta fåglarnas “sanna” former, men här och var finns också målningar med omgivningar och miljöer. Läsare som uppskattar fågelkonst kommer därmed få sitt lystmäte.

Utifrån upplägget tycker jag “Fågeldagbok 2014” är välavvägd. Eftersom upphovsmännen och Bonnier vill kunna motivera ett nytt köp om ett år kan de såklart inte pressa in hur mycket som helst. Jag skulle dock gärna sett lite mer inkilad fakta och statistik. Varför inte lite uppgifter från Artportalen Svalan som hur många arter som sågs under fjolåret, markeringar och kartor bland datumen när vissa flyttfåglar brukar nå olika delar av landet eller liknande?

Klagomålen är dock petitesser och även om inte “Fågeldagbok 2014” är något måsteköp så är det en trevlig bok för den som vill samla sina minnesanteckningar i något snyggare än en kaffebefläckad och söndernött anteckningsbok som ständigt följer med i fält. Vem vet – kanske blir ditt fågelår 2014 något som du vill bevara i en snygg förpackning? Eller blir kanske bokens fina yttre en morot för att se till att du kan fylla den med minnesanteckningar om stordåd från det kommande året?

rekommenderar-storsvart-webbBetyg: 4 av 5

• Alla våra bokrecensioner.

Transparens: Vi fick boken av Bonnier.