Parasiten som ger snäckor pulserande horn i ögonen

Plattmasken Leucochloridium paradoxum. Foto: Gilles San Martin – Own work, CC BY-SA 3.0

Snäckor kan infekteras av en plattmask som växer ut som pulserande horn ur ögonen på dem – vi människor har klarat oss undan ganska lindrigt när det gäller att utsättas för parasiter. Se naturfotografen Anna Ulmestrands film på en infekterad snäcka här under.

Plattmasken Leucochloridium paradoxum har en väldigt märklig livscykel. Den börjar när en snäcka äter fågelbajs. I bajset kan plattmaskens ägg finnas och när dessa kommer in i snäckan kläcks de och larverna sprids i snäckans kropp. När de når ögonen förvandlas snäckornas antenner till pulserande koner som fungerar som lockbete för fåglar. Dessutom påverkar parasiten snäckornas beteende så att de håller sig i öppna områden och därmed ännu lättare blir byten åt en fågel. Det är nämligen där parasiten genomgår nästa stadium.

När snäckan ätits av en fågel når plattmaskarna fågelns kloak där de förökar sig och lägger ägg. Dessa ägg bajsas sedan ut och äts upp av snäckor och så startar en ny generation.

Det här kanske både låter och ser exotiskt ut, men det förekommer även i Sverige. Naturfotografen Anna Ulmestrand hittade den drabbade snäckan här under i Göteborg.

– Jag hittade den vid Svankälla våtmarkspark. Den satt högt uppe på ett vassstrå, cirka 70 cm från marken, och höll på så där. Tydligen brukar det vanliga vara att dom bara får det i ett “öga”, inte bägge. Men det ser ju verkligen ut som de rökt på något rejält stackarna! Som en scen ur Dr Snuggles!

Anna Ulmestrands film på plattmaskarna i snäckans ögon:

Källa: https://youtu.be/OGXsgGFBC2w

Källor: The science explorer