Palmoljeföretag fortsätter stödja regnskogsskövlingen

Palmoljeplantering istället för regnskog. Foto: Achmad Rabin Taim from Jakarta, Indonesia - P3260481, CC BY 2.0

Palmoljeplantage istället för regnskog. Foto: Achmad Rabin Taim from Jakarta, Indonesia – P3260481, CC BY 2.0

Greenpeace har nyligen släppt en ny undersökning som går igenom företagens löften om att stoppa skövlingen av regnskog i Indonesien i jakten på billig palmolja. Resultatet är ”alarmerande”.

Framställningen av det billiga vegetabiliska fettet palmolja innebär omfattande regnskogsskövling i framför allt Indonesien. Det gäller även branschens miljömärkta/certifierade palmolja, som kritiserats av forskare för att vara verkningslös i skyddandet av regnskogar (läs mer här)Det drabbar inte minst världens få kvarvarande orangutanger.

För två år sedan började företagen lova att de skulle gå över till palmolja som inte skövlar regnskog. Det är också det svaret man får när man kontaktar stora svenska varumärken som Orkla Foods (Felix, Ekströms) eller Marabou.

Nu har Greenpeace följt upp dessa löften.
– Det vi upptäckte var alarmerande. Enbart ett fåtal företag gör större insatser mot att försäkra sig om att det inte försiggår någon skogsavverkning i deras produktionsled och de flesta gör för lite. Det visar sig att vissa företag verkar tro att löften är enkelt och att ingen kommer märka om de inte hålls, skriver Greenpeace i sin granskning.

Läs mer om hur Greenpeace tycker man ska resonera kring palmolja här.

Sämst har företagen Colgate-Palmolive (tandkrämer, hudvård, husdjursmat), Johnson & Johnson (hudvård och spädbarnsprodukter) och PepsiCo (läsk och snacks som Doritos, Lays och Cheetos) agerat, men många fler får kritik.

Några fler företag som får rött (håller inte sina löften) eller orange (på väg att infria sina löften) ljus av Greenpeace i sitt arbete att sluta med skogsavverkningen:

Mondelez (Marabou) får kritik för att inte ha ansvarsfull spårbarhet och transparenta rapporter
IKEA får kritik för att inte ha transparenta rapporter och reformerat industrin
Orkla Foods (Felix, Ekströms) får kritik för att inte ha ansvarsfull spårbarhet och transparenta rapporter
Mars (Bounty, M&M, Twix, Snickers) får kritik för att inte ha ansvarsfull spårbarhet
Unilever (GB Glace, Milda, Becel, Knorr) får kritik för att inte ha ansvarsfull spårbarhet och transparenta rapporter
Kellogg’s (frukostflingor) får kritik för att inte ha ansvarsfull spårbarhet och reformerat industrin
P&G (Wella, Head & Shoulders, Vicks, Ariel) får kritik för att inte ha ansvarsfull spårbarhet och transparenta rapporter

Grönt ljus av de stora palmoljeanvändande företagen får bara Nestlé (Kitkat, Lion, Godmorgonvälling) och Ferrero (Nutella, Kinder och Tic-tac). De är båda på god väg att rensa bort ”smutsig” palmolja ur sina produkter.

Se Greenpeaces hela genomgång här:

Läs mer:
Hård kritik mot certifierad palmolja.
Greenpeace om hur man ska resonera kring palmolja.
• Bildreportage om de sista sumatraelefanterna.
• Bildreportage från regnskog mitt bland oljeplantagen.
• Orangutanger hotas av palmoljeplantage.
• ”Certifierad palmolja i svenska livsmedel senast 2015″.

Källa: Greenpeace