Över 500 meter högt korallrev upptäckt

Fiskar i ett korallrev. Foto: Fascinating Universe, CC BY-SA 3.0

I närheten av Stora Barriärrevet har forskare med hjälp av en undervattensfarkost upptäckt ett 500 meter högt korallrev – det första fristående korallrevet som upptäcks på 120 år. Det var inte det enda häpnadsväckande forskarteamet upptäckte under ytan.

Världens korallrev har det svårt. Sedan 1995 har hälften av korallerna vid Stora Barriärrevet i Australien dött och det beror på massblekningar som i sin tur är en följd av stigande havstemperaturer. I år inträffade den tredje massblekningen på fem år och det var den värsta någonsin.

Korallreven riskerar att dö ut innan vi ens upptäckt dem. Nyligen hittade nämligen forskare från bland annat Schmidt Ocean Institute, under en tolv månader lång undervattensexpedition i havet runt Australien, ett över 500 meter högt korallrevet. Det har en bas som är 1,5 kilometer bred och når som högst upp 40 meter under ytan. Upptäckten gjordes under en livesändning (se nedan).

Det är det första fristående korallrevet som upptäcks på över 120 år.

– Denna oväntade upptäckt bekräftar att vi fortsätter att hitta okända strukturer och nya arter i vårt hav, säger Wendy Schmidt, grundare av Schmidt Ocean Institute. Vår kunskap om vad som finns i havet har länge varit så begränsad. Tack vare ny teknik som fungerar som våra ögon, öron och händer i havsdjupet har vi kapacitet att utforska som aldrig förr. Nya havslandskap öppnas för oss och avslöjar ekosystemen och olika livsformer som delar planeten med oss.

Ett korallrev högre än Empire State Building är inte den enda stora upptäckten som teamet gjort med undervattensfarkosten Falkor, som kan gå ner på 4 500 meters djup.

I april hittade forskare från Schmidt Ocean Institute 30 nya arter och dessutom världens längsta sifonofor – en 45 meter lång avlägsen släkting till maneter. I augusti upptäckte forskare fem nya arter svartkoraller och svampdjur. Dessutom gjordes Australiens första observation av en sällsynt drakhuvudfisk.

Sifonofor. Foto: Schmidt Ocean Institute