Över 14 000 partiklar mikroplast i 1 liter snö på Arktis

Kalvande glaciär i Arktis. Foto: Marie Mattsson

Mikroskopiskt små bitar av plast tycks finnas över hela världen. Forskare har nu upptäckt att de sprids via atmosfären och faller ner på jorden, framför allt via snö. Samtidigt har en annan studie visat att även små bitar av plast allvarligt påverkar hälsan hos havsfåglar.

Det går över lag inte bra för våra havsfåglar. De minskar i antal snabbare än några andra fåglar och plasten i haven kan anses vara en av orsakerna.

– Havsfåglar är kanariefågeln i kolgruvan när det gäller hur våra hav mår. Vi bör hålla dem under noga uppsikt, säger Jennifer Lavers på Institute for Marine and Antarctic Studies vid University of Tasmania i Australien till National Geographic.

LÄS ÄVEN: • Plastområde fem gånger större än Sverige upptäckt i Stilla Havet

Hennes team har studerat havsfågeln ljusfotad lira i flera år och upptäckt att vissa år har 90 procent av ungarna som lämnar boet plast i magen efter att föräldrarna misstagit plast för ätbara byten. Forskarna fann att enbart en eller några stycken plastbitar påverkade ungarna negativt. De hade högre kolestrolvärlden, mindre kroppsvikt, kortare vingar och mindre näbb och huvud. Det kan ha stor påverkan på fåglarna senare i livet.

Plast tycks spridas allt snabbare i världen. 1995 beräknades 263 fågelarter ha påverkats av plast. I dagsläget har det konstaterats plast i 2 249 olika fågelarter.

LÄS ÄVEN: • Konstgräs på fotbollsplaner en av de största källorna till plast i haven

Mikroplaster blåser över världen
I en ny studie från Alfred Wegener Institute, Helmholtz Centre for Polar and Marine Research, konstateras att mikroplast till och med förs med vindar i atmosfären och faller ned som nederbörd på så avlägsna platser som i Alperna och i Arktis.

Flera miljoner ton plast kommer varje år ut i vattendrag och bryts där sakta ned till mindre bitar, så kallad mikroplast. Dessa småbitar hittas förutom i havsfåglar även i fiskar, på havsbotten och i andra marina livsformer som får det i sig.

LÄS ÄVEN: • 73% av djuphavsfiskar innehåller mikroplast

Precis som pollen eller sandkorn från Sahara, kan vindar föra mikroplast med sig i atmosfären långa sträckor. Forskarna fann att snön i Arktis innehöll över 14 000 partiklar per liter snö och att snöoväder verkar vara väldigt effektiva på att transportera plast från atmosfären ner över land. Forskarnas utrustning kunde upptäcka plastpartiklar som inte är större än 11 mikrometer (en mikrometer är en tusendels millimeter).

LÄS ÄVEN: • Mikroplaster allt större problem för valar, hajar och rockor

– Men när vi nu funnit att stora mängder mikroplast också kan transporteras med luft, ställer det naturligtvis frågan om och hur mycket plast vi andas in. Äldre resultat från medicinsk forskning erbjuder lovande utgångspunkter för arbete i denna riktning, men det behövs mer forskning, säger Melanie Bergmann, en av forskarna bakom studien, till Science Daily.

Källor: “White and wonderful? Microplastics prevail in snow from the Alps to the Arctic“, LA Times, National Geographic och Science Daily