Nyupptäckt stekel döps efter varelse i Alien-filmerna

Dolichogenidea xenomorph. Foto: Erinn Fagan-Jeffries

Dolichogenidea xenomorph är en liten, 5 mm lång stekel som nyligen upptäckts i Australien. Artens livscykel jämförs av upptäckaren med varelserna i Alien-filmerna.

Stekeln är en parasit och honan har ett långt nålliknande organ som används för att injicera ägg i larver som äter av eucalyptusblad. Äggen kläcks inuti larverna och börjar äta upp sin värd inifrån. När de ätit klart trycker de sig ut ur larven. Nu börjar utvecklingen till en färdig liten stekel och därefter inleds jakten på ett nytt värddjur att injicera med ägg.

LÄS ÄVEN: • Parasit lockar schimpanser mot döden för att föröka sig i kattdjur

Erinn Fagan-Jeffries, doktorand vid School of Biological Sciences på universitetet i Adelaide som beskrivit arten, berättar i ett pressmeddelande att Dolichogenidea xenomorph använder sig av larver på ungefär samma sätt som Alien-filmernas varelser använder sig av människor. Därav namnet Xenomorph, som varelserna i Alien-filmerna kallas.

Den nya stekeln som beskrivits är bara en av över 200 nya steklar som samlats in i Australien och som nu väntar på att bli beskriven av vetenskapen.

LÄS ÄVEN: • Bivarg – insekten som gör bin till levande föda

– Det är viktigt att dokumentera vår biologiska mångfald så att vi kan göra genomtänkta bevarandeåtgärder i vår natur. Några av dessa steklar kan potentiellt vara användbara som biologisk kontroll av skadeinsekter, men vi känner inte till tillräckligt mycket om dem än, säger Erinn Fagan-Jeffries.

Källor: Journal of Hymenoptera och Science Daily