Denna vecka beslutade EU-kommissionen att palmolja i diesel ska fasas ut från 2023 och nå noll användning till 2030. Att detta beslut tas är mycket tack vare påtryckningar från den internationella kampanjen #Notinmytank som har samlat in över 600 000 namnunderskrifter och enligt en undersökning är 7 av 10 EU-medborgare mot palmolja i diesel.
– En milstolpe och en delseger, säger Laura Buffet, chef för hållbara bränslen på organisationen Transport&Environment (T&E), en av de miljöorganisationer som har drivit kampanjen.
LÄS ÄVEN: • Palmolja och importerat nötkött störst utsläppsbovar för svensk konsumtion
I beslutet har EU-kommissionen fått igenom ett flertal undantag för att blidka palmoljeproducenter i Colombia, Malaysia och Indonesien. Det innebär att en del palmolja fortfarande får klassas som hållbar ”grön” biobränsle. Kommissionen lyckades inte heller klassificera soja som ett ohållbart bränsle, trots att sojaodlingar liksom palmoljeodlingar orsakar stor avskogning.
Laura Buffet säger i ett pressmeddelande:
– Den här kampanjen är inte över och vi kommer att slåss mot de regeringar och oljebolag som vill ta betalt för det falska “gröna” biobränslet.
LÄS ÄVEN: • Även RSPO-certifierad palmolja bidrar till kraftig skövling av regnskog
EU är den näst största importören av palmolja i världen och mer än hälften av palmoljan som importeras (cirka 4 miljoner ton) används i biodiesel som marknadsförs som ett hållbart bränsle. Men en studie visar att biodiesel från palmolja är tre gånger värre för klimatet än vanlig diesel medan sojadiesel är två gånger värre. Detta beror på att den växande efterfrågan för biobränsle ökar trycket på jordbruksmark och leder till avskogning av regnskog. EU-kommissionens beslut ska granskas 2021.
– Det finns ingen hållbar palmolje- eller sojadiesel. Regeringar och oljebolag tror de kan komma undan genom att tvinga bilister att förbränna mat. Men framtidens bränslen ska baseras på hållbara sopor, rester och elektroner, säger Laura Buffet.