Ny studie: Naturorganisationer gör större nytta utanför RSPO

Palmoljeplantering istället för regnskog. Foto: Achmad Rabin Taim from Jakarta, Indonesia - P3260481, CC BY 2.0

Palmoljeplantering istället för regnskog. Foto: Achmad Rabin Taim from Jakarta, Indonesia – P3260481, CC BY 2.0

Palmoljeorganisationen RSPO är ett samarbete mellan olika palmoljeföretag och naturorganisationer som ska arbeta mot ett mer hållbart brukande av palmolja. Enligt en ny studie har miljöorganisationerna som samarbetar med RSPO dock begränsade möjligheter att påverka och skulle göra större nytta utanför RSPO.

Forskarna bakom rapporten menar att RSPO är ett kapitalistiskt verktyg, som lyfts fram av dominerande ekonomiska aktörer och stora miljöorganisationer, men som ofta opererar på bekostnad av lokalbefolkningen.

LÄS ÄVEN: • En av världens största palmoljetillverkare stämmer RSPO efter uteslutning.

RSPO:s struktur gör enligt författarna att miljöorganisationerna har begränsade möjligheter att påverka RSPO:s strategier och att skeptiska miljöorganisationer inte får vara med i RSPO. Den kritik som framförs bearbetas inom RSPO:S arbetsgrupper och resulterar enligt forskarna inte i så mycket faktiska förbättringar.

LÄS ÄVEN: • Hård kritik mot RSPO-ceritiferad “miljövänlig” palmolja.

– Resultatet är att RSPO fortfarande tillåter förlust av biologisk mångfald, avskogning och utsläpp av växthusgaser. Miljöorganisationer som samarbetat med RSPO i över tio år verkar inte ha några andra alternativ än att villkorslöst marknadsföra RSPO:s arbete, skriver författarna och fortsätter:

– Miljöorganisationerna skulle vara effektivare på att nå sina mål antingen genom att fokusera på deras initiala bevarandemål eller genom att samarbeta strategiskt utanför RSPO:s strukturer.

Däremot anser forskarna att miljöorganisationer spelat en viktig roll för att förbättra RSPO:s hänsyn till biologisk mångfald.

Källa: Mongabay