Ny studie: Hav absorberar 60% mer värme än vi trott – klimatmål ännu svårare

Havsnivån kan höjas ytterligare i framtiden, enligt den nya studien. Foto: Erik Hansson

En ny studie, publicerad i Nature, har kommit fram till att haven de senaste 25 åren absorberat 60 procent mer värme än man tidigare trott. Det innebär inte bara att det blir ännu svårare att uppnå 1,5- eller 2-gradersmålen, det innebär också att planeten är ännu känsligare för våra utsläpp än vad vi hittills antagit.

I FNs IPCC-rapport kunde världen läsa att världens hav tagit upp 90 procent av värmen från växthusgaser, men nu hävdas i en ny studie att detta är underskattat. Den verkliga mängden är 60 procent större än man tidigare trott. Att klara av att hålla den globala uppvärmningen under 1,5 eller i värsta fall 2 grader blir därmed ännu svårare. Det kommer kräva 25 procents ytterligare minskning av kolutsläppen för att vi ska klara 2-gradersmålet.

LÄS ÄVEN: • Ny stor studie: Världens korallrev beroende av minskade utsläpp

– Det är en stor oro. IPCC-rapporten visade att vi har stora utmaningar framför oss för att klara 1,5-gradersmålet och vår studie tyder på att det kan vara ännu svårare, säger studiens huvudförfattare Laure Resplandy från Princetons universitet i New Jersey, till BBC.

LÄS ÄVEN: • Dagens varmare klimat gör 99 procent av havssköldpaddsungar till honor

Ett allt varmare hav kommer också slå hårt mot de marina ekosystemen. De får mindre syre, korallreven drabbas hårt och varmt vatten expanderar, vilket kommer leda till ökad havsnivåhöjning. Värmen i haven kommer också släppas ut i atmosfären över lång tid, forskarna menar att det kommer kunna ske i århundraden framöver.

LÄS ÄVEN: • Havssulor har flyttat bon 150 mil norrut i allt varmare hav

Andra forskare som BBC pratat med menar att studien och forskarna bakom den är trovärdiga, men att mätningarna har viss osäkerhet. Ytterligare studier i ämnet behövs.

Källa: BBC och “Quantification of ocean heat uptake from changes in atmospheric O2 and CO2 composition