Ny stor informationskampanj i Asien – bit på naglarna istället för att köpa döda noshörningar

naglar-noshorningEn ny stor reklamkampanj inleds nu i Asien där kända personer påpekar att noshörningshorn i stort sett exakt samma sak som dina egna naglar – keratin. Medan de biter sig på naglarna frågar personerna sig ”varför döda en av planetens största arter utan anledning?”. Bakom kampanjen står Wildaid och African Wildlife Foundation.

Reklamkampanjen kommer att visas på Pekings flygplats, Chonqings största torg och på olika platser i Shanghai, Guangzhou och Shenzhen. Dessutom kommer reklamfilmer (se här under) visas på nationell tv och i sociala medier i Kina. Målet är att minska efterfrågan på noshörningshorn och därmed förhoppningsvis även minska tjuvjakten i Afrika.

– Efterfrågan för noshörningshorn hos priviligerade är grunden till tjuvjaktskrisen i Afrika. Den här kampanjen försöker stoppa lockelsen med noshörningshorn och avslöja det för vad det är – en bluff, säger WildAids ordföreande, Peter Knights.

Av de kända personer som biter på sina naglar i kampanjen finns flygbolaget Virgins grundare Sir Richard Branson och flera kända personer från Kina.

Se en av reklamfilmerna här:

Källa: The Guardian