Ny naturdokumentärserie med Attenborough

Spinndelfiner utanför kusten vid Costa Rica. Foto: Hugh Pearson

Den 5 april 2019 har WWF och Netflix premiär för den nya naturdokumentärserien “Our Planet”. De åtta avsnitten, med David Attenborough som berättarröst, ska ge tittarna vackra vyer, spännande djurarter och en förståelse för att vi är en del av planeten. Se trailern för serien här nedan.

– Jorden håller på att förändras, vår konsumtion och livsstil sätter hård press på naturen och ekosystemen. Det är vi människor som är orsaken, men det är också vi som kan vända utvecklingen. Vi hoppas att serien ska vara en ögonöppnare för en bred målgrupp om vad som sker med jorden och vad vi kan göra åt det, säger Lisbeth Larsson, kommunikationschef på WWF.

Arbetet med “Our Planet” har pågått sedan 2015 och har filmats i över 50 länder. Naturdokumentären tar med tittaren från Arktis vildmark och djupa hav, till Afrikas vidder och Sydamerikas djungler.

– Serien är en hisnande resa genom naturens mångfald och underverk – många av dem är idag är hotade av klimatförändringar och minskad biologisk mångfald, skriver WWF i ett pressmeddelande.

På webbplatsen Ourplanet.com kommer det finnas interaktivt och fördjupande utbildnings- och faktamaterial för både skolor och privatpersoner.

Källa: WWF