Ny kikare identifierar arter och kan dela bilder

Pressfoto: Andre Schönherr

Den nya optikenheten från Swarovski fungerar som en kikare som via en app kan identifiera arter, dokumentera vad som ses och dessutom dela med sig av bilder och filmer till folk som står i närheten.

Swarovski kallar sin nya optikenhet för dG och skriver i ett pressmeddelande att det är världens första digital guide, vilket också är vad “dG” står för.

Optikenheten “dG”.

Kikaren har upp till åtta gångers förstoring och genom att trycka på en knapp överförs bilden i kikaren till en smartphone i närheten där apparna dG Mammals eller Merlin Bird ID kan användas för att identifiera däggdjur och fåglar som du tar bild på. Bilderna sparas i 13 MP upplösning och via inbyggd WiFi kan flera personer inom 5 meter se vad du ser i kikaren. Det går även att dela foton och videoklipp på sociala medier.

dG ska finnas att köpa från 1 april 2020 och kommer kosta strax under 20 000 kronor. Se en reklamfilm för produkten här under:

Källa: https://www.youtube.com/watch?v=mlKy1KewVZI