Ny bok: Sverige genom en landskapsskådares ögon

I inledningen skriver naturfotografen Torbjörn Skogedal att han ser sig som “landskapsskådare” på samma sätt som en person som tittar på fåglar kallar sig för fågelskådare.

I hans nya naturfotobok “Längtans landskap” får, precis som i Hornborgasjön – lockelsens landskap“, vidderna stor plats bland bilderna. Stränder, smala grusvägar, böljande hagmarker, diminsvepta sjöar och mäktiga fjäll. Det är lätt att börja längta sig in i bilderna och förundras över vilken otrolig natur vi har tillgång till.

Omslaget till Längtans landskap av Torbjörn Skogedal.

Det blir en resa genom några av Sveriges många välkända resmål. Från Falsterbo i söder via bland annat Ottenby, Tåkern, Hornborgasjön, Knuthöjdsmossen och Höga kusten till Torne träsk i norr. Klassiska platser för naturälskare. På vägen berättar Torbjörn Skogedal om landskapen, arterna som bebor dem och geologin som format dem. Han berättar om hur han möter naturen, vad han iakttar, men också om fåglarnas, djurens och insekternas liv, hur vissa arter fått sina namn och hur de anpassat sig till förutsättningarna.

Även om det bara är brottstycken av den svenska naturen som får plats i boken så blir det tillsammans en helhet som ger en fin överblick av naturen i vårt land. Inte minst med de insatta texterna som ger bakgrund och fördjupning åt bilderna.

Åsendammen i Österdalälven i Dalarna. Foto: Torbjörn Skogedal

Det är inte frågan om någon guide och här finns inga kartor med tips på hur du tar dig till platserna som nämns eller hur du upplever dem som bäst. Det är bilderna och texterna som får vara i centrum. Några faktarutor eller en liten vägledning i slutet av boken hade inte skadat för den som vill uppleva höjdpunkterna från dessa längtans landskap på egen hand.

Gullpudra. Foto: Torbjörn Skogedal

I boken om Hornborgasjön gjorde Torbjörn Skogedal en lyxigt omfattande hyllning och djupdykning i ett område. Att ge sig i kast med hela Sverige blir naturligtvis något annat. “Längtans landskap” är, för att uttrycka det med författarens egna ord “en avslappnad resa till några sköna platser eller miljöer i Sverige” och kan fungera som ett inspirerande och miljövänligt bränsle åt lusten att få uppleva de svenska landskapen.

Transparens: Natursidan fick ett exemplar av boken från bokförlaget.