Naturfotograf: Jonas Classon

Tjäder. Foto: Jonas Classon

Jag är född 1997 och uppvuxen i Kumla med ett från tidiga år brinnande intresse för naturen. Fotointresset fick jag ute på sjön efter att jag ’’lånat’’ med mig min systers systemkamera på en fisketur. Det visade sig snart att fotograferingen skulle ta en stor del av min tid. Jag har arbetat som pressfotograf på Nerikes Allehanda och varit TV-fotograf för natur- och fiskeprogram. Idag jobbar jag som frilansfotograf med fåglar som främsta motiv.

Jag är omgiven av klassiska fågellokaler; Oset, Kvismaren, Tysslingen med flera. Jag reser ibland både utomlands och inom Sveriges gränser för olika fotoprojekt men de bästa bilderna tas oftast precis utanför knuten. Exempelvis har jag fotograferat åtta ugglearter inom ett par mils radie från där jag bor. Ugglor har en speciell plats i mitt hjärta – mycket tack vare deras skarpa blick. Målet med min naturfotografering är att sprida naturintresset genom bland annat utställningar och bildföredrag.

Utställningar: Naturliga ögonblick, Kumla bibliotek. Bland knott och ljusluckor, Hardemo kyrka. Gryning i skymningsriket, Marieberg Galleria. Fåglar i vått och torrt, Marieberg Galleria m.fl.

Samlingsutställningar: Konstslingan, Kumla utställningshall och Konstfrämjandet Örebro. Fotograferna, Krämaren i Örebro. Norra Vätterns Konstrunda i Motala och Askersund med flera”

Utrustning: Canon, fullformat med objektiv från 16-560 mm.

Hemsida: www.jonasclasson.se

Instagram: jonas_classon_photography

Facebooksida: www.facebook.com/fotografjonasclasson

Hornuggla. Foto: Jonas Classon

Orre. Foto: Jonas Classon

Tretåig hackspett. Foto: Jonas Classon

Lappuggla. Foto: Jonas Classon

Sångsvan. Foto: Jonas Classon

Erik (4798 Posts)

Chefredaktör och grundare av Natursidan.se. Stötta vårt arbete – ge bidrag via bankgiro (5114-2529, företagsnamn Level 7) eller Swish (0730-385 185). Tack!